تفاوت خیانت در امانت با کلاهبرداری چیست؟

۱۱ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تفاوت-خیانت-در-امانت-با-کلاهبرداری
به این مطلب امتیاز دهید
  • آیا جرم خیانت در امانت از مصادیق جرم کلاهبرداری است؟
  • چه تفاوتی میان این دو جرم وجود دارد؟

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه امور کیفری نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 9  وکیل آنلاین

کلاهبرداری با خیانت در امانت دو جرم متفاوت هستند. اما به علت شباهتی که میان این دو جرم وجود دارد، گاهی اوقات افراد در تشخیص مصادیق این دو جرم اشتباه می کنند. در این مطلب می خواهیم به بررسی عناصر این دو جرم بپردازیم تا متوجه وجه تفاوت این جرایم شویم.

تعریف جرم کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری به این صورت است که شخص مجرم اقدام به جلب اعتماد همراه با فریب و اغفال صاحب مال می کند و او به صورت آگاهانه و با میل و رضایت خودش، مالش را به کلاهبردار می سپارد تا منفعت و سودی نصیب او شود. سپس شخص کلاهبردار اموال او را می برد و دیگر به او باز نمی گرداند.

تعریف جرم کلاهبرداری در ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، به صورت زیر آمده است:

” ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری:

هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه های یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود .
در صورتیکه شخص مرتکب بر خلاف واقع عنوان یا سمت ماموریت از طرف سازمانها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهای دولتی یا شوراها یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و بطور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادهاو موسسات مامور بخدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی از قبیل رادیو ، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی بخدمت عمومی باشد علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۲ تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود.”

تعریف جرم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت در واقع به این صورت است که شخصی مالی را با میل و رضایت خودش به صورت آگاهانه به شخص دیگری می سپارد. اما آن شخص امین که مال را تحویل گرفته است، مال را با سوء نیت تصاحب آن مال، به صاحبش باز نمی گرداند و یا اگر قرار بوده است که نسبت به آن مال عمل خاصی انجام دهد، آن کار را انجام نمی دهد.

قانون گذار تعریف جرم خیانت در امانت را در ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، آورده است:

” ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی:

هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.”

تفاوت جرم کلاهبرداری با جرم خیانت در امانت در چیست؟

۱.رفتار مجرمانه در کلاهبرداری : بردن مال دیگری به صورت متقلبانه.

رفتار مجرمانه در خیانت در امانت: استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نمودن مال غیر.

۲. در کلاهبرداری شخص کلاهبردار برای بدست آوردن مال تلاش می کند و اقدام به فریب و اغفال صاحب مال می کند. در جرم خیانت در امانت فریب و اغفالی در کار نیست بلکه صاحب مال خودش مال را به فرد مقابل به عنوان امانت تحویل می دهد اما امین از پس دادن مال خودداری می کند.

۳. در کلاهبرداری شخص اقدام می کند به بردن مال دیگری به منظور سودجویی و کسب منفعت، اما در خیانت در امانت، ممکن است عمل شخص موجب ورود ضرر به صاحب مال شود ولو اینکه خود شخص امین سود نبرد. مثلا مال را گم کند یا تلف کند، در اینصورت خود امین منفعتی نمی برد اما باعث ورود ضرر به صاحب مال شده است و جرم خیانت در امانت محقق شده است.

اینستاگرام دادیاران

۴. مجازات این جرایم با هم متفاوت است. همانطور که در مواد قانون مشاهده می کنید مجازات جرم خیانت در امانت سبک تر از مجازت جرم کلاهبرداری است.

۵. کلاهبرداری جرمی آنی و فوری محسوب می شود. در واقع به محض اینکه شخص مال دیگری را تصاحب کند، جرم محقق می شود. اما در جرم خیانت در امانت، بعد از اینکه مال به امین، امانت داده می شود، اما آن مال را مفقود، تلف یا تصاحب می کند و از پس دادن مال خودداری می کند در نتیجه جرم در طول زمان اتفاق می افتد.

نتیجه گیری

در نهایت می توان نتیجه گرفت که کلاهبرداری و خیانت در امانت دو جرم جداگانه با عناصر جداگانه هستند. در نتیجه این دو جرم، یکسان نیستند و زیر مجموعه ی یکدیگر محسوب نمی شوند. بلکه دو جرم جداگانه و مجزا هستند با شرایط و عناصر مختص خودشان.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه امور کیفری نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 6  وکیل آنلاین

کلام اخر

این صفحه جزوی از مطلب مجازات کلاهبرداری و انواع ان می باشد. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

سهم الارث پسر و دختر در سال جاری

آیا میزان ارثیه ی دختر و پسر مساوی است؟ میزان سهم پسر و دختر از ارث چقدر است؟ وضعیت سهم الارث پسر و دختر در سال 1401...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.