شکایت به دلیل مشکلات پارکینگ آپارتمان

۲۳ دی, ۱۴۰۰ 7 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
شکایت-به-دلیل-مشکلات-پارکینگ-آپارتمان
۲.۸/۵ - (۵ امتیاز)
اگر یکی از همسایگان اقدام به تصرف پارکینگ آپارتمان شما کند چگونه می توانید شکایت کنید؟

اگر همسایه جای پارکینگ شما پارک کند آیا می توانیم شکایت کنیم؟

اگر یکی از همسایگان اتومبیل خود را طوری پارک کند که مانع استفاده ی شما از پارکینگ شود آیا می توان شکایت کرد؟

در خصوص پارکینگ آپارتمان ها باید بیان کنیم اگر پارکینگ در سند شما قید شده باشد، آن قسمت جزو دارایی و ملک خصوصی شما محسوب می شود. در نتیجه حق هر گونه تصرفی در ان را به شرط آن که برای دیگران ایجاد مزاحمت نکند، دارید. اما اگر در سند منزل شما پارکینگ قید نشده باشد، قسمت پارکینگ جزو مشاعات عمومی محسوب می شود و ملک شما نیست.

تصرف عدوانی پارکینگ دیگری

در این فرض اگر در نظر بگیریم که پارکینگ آپارتمان ملک خصوصی شماست. اگر یکی از واحد ها اقدام به تصرف قسمت پارکینگ شما نماید، شما باید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید. در ان جا باید اقدام به تامین دلیل کنید.

پس از این اقدام به تنظیم شکوائیه در دفاتر خدمات قضایی نماید. موضوع دعوی نیز تصرف عدوانی است و خواسته شما رفع تصرف عدوانی شخص مورد نظر از محل پارکینگ است. شما می توانید برای محکم تر شدن ادله ی خود، استشهادیه ای تهیه نمایید و به امضای ساکنان ساختمان برسانید و آن را ضمیمه شکایت خود کنید.

دادسرا پس از بررسی و تحقیقات لازم ، پس از احراز مالکیت شخص و صحت ادعای او، پرونده را به دادگاه کیفری دو می فرستد. دادگاه نیز با توجه به مالکیت شخص، تامین دلیل و استشهادیه اقدام به محکومیت شخص متصرف به مجازات حبس یا جزای نقدی می کند.

ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی:

« هر کس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و‌زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در … وسایر‌ اراضی و املاک متعلق به دولت … یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذیحق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید… یا‌ اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید، به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.»

 

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 7  وکیل آنلاین

تامین دلیل چیست؟

 تامین دلیل یعنی اینکه افراد برای حفظ اسناد و مدارکی که احتمال می رود در آینده به عنوان دلیل در دادگاه مورد استناد قرار بگیرد، درخواست تامین دلیل کنند. دلیل چیزیست که اصحاب دعوی برای اثبات دعوی یا دفاع از خودشان به آن استناد می‌کنند و تأمین دلیل به معنی حفظ دلایل موجود برای استفاده از آن‌ها در آینده است و در قالب قرار صادر می شود. تامین دلیل توسط شورای حل اختلاف صورت می گیرد.

مشاوره حقوقی دادیاران

اگر شخصی محکوم به رفع تصرف عدوانی پارکینگ شود، اما مجددا عمل خود را تکرار کند چه می شود؟

در صورتی که همان شخص پس از این محکوم به رفع تصرف شد، مجددا اقدام خود را تکرار نماید و پارکینگ دیگری را تصرف کند، مجازات شدیدتری برای او مقرر می شود.

ماده ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی:

« اگر کسی به موجب حکم قطعی محکوم به خلع ید از مال غیر منقولی یا محکوم به رفع مزاحمت یا رفع ممانعت از حق شده باشد، بعد‌از اجرای حکم مجدداً مورد حکم را عدواناً تصرف یا مزاحت یا ممانعت از حق نماید علاوه بر رفع تجاوز به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم‌خواهد شد.»

 

درجایی که توقف خودروی شخص، مزاحم همسایه ها شود چه؟

چنانچه شخصی خودروی خود را طوری پارک کند که مانع عبور و مرور اتومبیل سایر همسایگان شود، در ابتدا باید به او تذکر داد. اما اگر تذکر افاقه نکرد و شخص کارش را ادامه داد، در اینجا تمام کسانی که با مشکل مواجه شدند می توانند از این شخص در دادگاه دعوای مزاحمت طرح کنند و بیان کنند که او مانع عبور و مرور از پارکینگ آپارتمان می شود. مجازات شخص نیز پس از اثبات ادعا بر اساس مواد ۶۹۰ یا ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی توسط دادگاه تعیین می شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

سهم الارث پسر و دختر در سال جاری

آیا میزان ارثیه ی دختر و پسر مساوی است؟ میزان سهم پسر و دختر از ارث چقدر است؟ وضعیت سهم الارث پسر و دختر در سال 1401...

2.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷ دیدگاه ثبت شده است.

  1. با سلام و عرض ادب ما چهار طبقه تک واحدی هستیم پارکینگ من اختصاصی به متراژ ۱۲ متر است و پارکینگ دو همسایه من مزاحم می باشد ،بنده علاوه بر اینکه ماشینم را به ته پارکینگ میبرم تا همسایگان مزاحم هم نباشند ولی متاسفانه نه تنها مزاحم هم نشدند بلکه هر کدام ۲ تا مشاین میارن،ضمن اینکه بنده مکررا عکس از محل پارکینگ انداخته ام چند سالی درگیر این قضیه هستم،لطفا همراهی بفرمایین ممنون

    • با سلام.وقتتون به خیر.می توانید دعوای مزاحمت پارکینگ طرح بفرمایید. البته می بایست در سند ملک حتما حق شما براین ۱۲ متر به عنوان پارکینگ قید شده باشد.

  2. سلام وقت بخیر ما تو ساختمونمون یکی از واحد ها بجای حق پارکینگ خودش که یک ماشینه سه تا ماشین پارک میکنه و عبور و‌مرور رو برای ماشینها و افراد سخت کرده چیکار باید بکنم که نتیجه بده هرکار انجام دادم بی فایده بوده

    • سلام.وقتتون به خیر. زمانی که سه ماشین پارک است به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید و دادخواست تامین دلیل بدهید.کارشناس شورای حل اختلاف با حضور در محل این موضوع را تائید می نماید.سپس از طریق دادگاه می توانید دادخواست مزاحمت ملکی طرح نمایید.

  3. سلام من مستاجرم و شش ساله مالک بنده پارکینگ ذکر شده در اجاره نامه رو تصرف کرده چه باید کرد، ممنون میشم پاسخگو باشید