مجازات جرم تهدید در فضای مجازی

۲۵ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
تهدید-در-فضای-مجازی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۵ دقیقه

آیا تهدید در فضای مجازی جرم است؟

چه عملی تهدید محسوب می شود؟

مجازات جرم تهدید در فضای مجازی چیست؟

آیا تهدید به انتشار اسکرین شات جرم است؟

با رشد و پیشرفت روز افزون فناوری و تکنولوژی، علاوه بر گسترش ارتباطات و تعاملات میان افراد، جرایم نیز گسترش یافته و به این فضا راه پیدا کرده اند. از جمله جرایمی که در فضای مجازی بسیار با آن رو به رو هستیم، جرم تهدید به انتشار تصاویر و فیلم های خصوصی، تهدید به انتشار اسکرین شات، تهدید به بردن آبرو و … است که غالبا در نهایت منجر به اخاذی می شود.

آیا تهدید در فضای مجازی جرم است؟


ما ابتدا باید از لحاظ قانونی بررسی کنیم که آیا تهدید در فضای مجازی توسط قانون گذار جرم انگاری شده است یا خیر؟ در قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۶۹، قانون گذار به جرم تهدید پرداخته است:

” ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی:
هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌ اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.”

همانطور که مشاهده می کنید در ماده فوق عمل تهدید نمودن جرم انگاری شده است. و ما می توانیم از این ماده اینگونه برداشت کنیم که هرگونه تهدید چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی از نظر قانون گذار ما جرم است و قابل مجازات است.

چه عملی مصداق تهدید محسوب می شود؟


در مورد جرم تهدید باید بیان کنیم که هر گونه تهدیدی اعم از اینکه تهدید جانی یا ناموسی باشد، تهدید نسبت به مال و اموال شخص باشد، تهدید نسبت به افشای اسرار خصوصی اشخاص و یا بردن آبرو و هتک حیثیت آن ها باشد، مصداق این جرم می تواند واقع شود.

اما برخی از جرایم که مختص فضای مجازی هستند، مثل تهدید به انتشار فیلم و عکس خصوصی یا انتشار اسکرین شات یا صوت.

حتما توجه داشته باشید برخی از تهدید هایی که صورت می گیرد اگر عملی شود، شخص مرتکب دو یا چند جرم می شود. و می توان از تمام آن ها شکایت نمود. به طور مثال جرم تهدید به انتشار عکس خصوصی افراد در فضای مجازی یک جرم است. در صورتی که شخص تهدید خود را عملی کند به جرم انتشار عکس خصوصی افراد نیز محکوم می شود. و اگرعکس شخص را تحریف نموده باشد و فتوشاپ کرده باشد نیز به جرم سوم محکوم می شود.

ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای:
هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

مجازات جرم تهدید در فضای مجازی چیست؟


اگر شخصی تنها مرتکب جرم تهدید شود، حال تهدید در فضای مجازی باشد یا در دنیای واقعی، مطابق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی به یکی از مجازات های زیر محکوم می شود:

  • تا ۷۴ ضربه شلاق
  • دو ماه تا دو سال حبس

مجازات انتشار عکس افراد در فضای مجازی چیست؟

نشر اکاذیب چیست و چه مجازاتی دارد؟

مجازات شنود غیرمجاز چیست؟

آیا تهدید به انتشار اسکرین شات نیز قابل پیگیری است؟

بله، با توجه به ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی، اگر شخصی بخواهد اقدام به تهدید به انتشار اسکرین شات نماید، می توان از او شکایت نمود. زیرا این مسئله نیز جزو اسرار و حریم خصوصی افراد است و دیگران حق ندارند آن را دست مایه تهدید و اخاذی قرار دهند.

ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی:
هرکس به وسیله سامانه‎ های رایانه ‎ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

شما می توانید برای طرح این شکایت به پلیس فتا مراجعه نمایید.

آیا تهدید در فضای مجازی جرم است؟

بله، تهدید در فضای مجازی مطابق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، جرم است.

آیا انتشار اسکرین شات جرم است؟

بله، مطابق ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی جرم است و قابل پیگیری است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.