مراحل گرفتن پروانه ساخت

۱۷ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مراحل-گرفتن-پروانه-ساختمان
۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۴ دقیقه

چرا برای ساخت و ساز نیاز به گرفتن پروانه ساخت است؟

گرفتن پروانه ساخت چه مراحلی دارد؟

چه مدارکی برای گرفتن پروانه ساخت یا جواز ساخت لازم است؟

همانطور که می دانید، برای اینکه اقدام به ساختن یه بنا کنید باید ابتدا از پروانه ساخت بگیرید. در واقع پروانه ی ساخت، همان اجازه ی شهرداری برای شروع ساخت و ساز است. در این پروانه اطلاعات مختلفی وجود دارد از جمله مساحت و محل وقوع ملک، تعداد طبقات و …که مربوط به همان ساختمان مورد نظر است. در صورتی که افراد برای هرگونه ساخت وساز یا بازسازی بنا از شهرداری پروانه ی ساخت نگیرند، هر گونه اقدام آن ها غیرقانونی خواهد بود.

البته امروزه سندی به نام شناسنامه ی ساختمان که شامل پروانه ساخت و پایان کار و … می شود برای ملک مزبور صادر می شود که تمام اطلاعات ملک مزبور در آن درج شده است.

به چه علت گرفتن پروانه برای ساختمان لازم است؟


دلیل اصلی و بسیار مهمی که الزام به گرفتن پروانه ی ساخت را توجیه می نماید این است که ساخت سازها باید در چارچوب شرایط قانونی صورت بگیرد. این شرایط قانونی از جمله:

  • اطمینان از احداث و ساخت ساختمان مطابق مقررات فنی – مهندسی و آیین نامه‌های شهرسازی
  • گرفتن انواع وام های بانکی
  • بیمه کردن افرادی که در ساختمان مشغول به کارند
  • جلوگیری از ورود خسارت به ساختمان های اطراف ملک
  • استفاده کردن از تجربیات تخصصی مهندسین ناظر در هنگام ساخت.

مراحل گرفتن پروانه ساخت چیست؟

۱) تشکیل پرونده


برای این اقدام باید صاحب ملک یا شخصی که از طرف او وکالتنامه دارد به دفاتر خدمات الکترونیکی نزدیک به ملک خود مراجعه نماید. و مدارک زیر را برای تشکیل پرونده تحویل دهد:

  • کارت شناسایی
  • اصل و کپی سند ملک
  • فیش پرداخت عوارض شهرداری.

۲) بازدید ملک


در این مرحله بعد از اینکه پرونده ی شما تشکیل گردید، کارشناسان شهرداری برای بازدید ملک مزبور به محل آن می روند. پس از بررسی مکان ملک مجوز ساخت و میزان طبقات مجاز برای ساخت و ساز را تعیین می نمایند.

نکات مهم در انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

۳) طراحی نقشه ساختمان


بعد از اینکه میزان طبقات مجاز به توسط کارشناس شهرداری تعیین گردید، مالک باید نقشه ای از ملکی که می خواهد بسازد، تعداد طبقات و واحد ها و نقشه ی قیق هر واحد تهیه نماید. پس از تهیه نقشه ی ساختمان به مهندس معمار شهرداری ارائه می شود تا مطابقت آن را با موازین و قوانین شهرداری تایید نماید. بعد از آن که تغییرات لحاظ گردید نقشه ی ساختمان به دفتر خدمات مهندسی می رود تا آن را تایید نمایند.

۴) پرداخت کردن عوارض شهرداری


پس از اینکه نقشه ی ساختمان تایید شد باید عوارضی تحت عنوان عوارض نوسازی و شهرداری که توسط بخشی که پروانه ساخت را تایید می کند تعیین می شود بپردازد.

۵) تهیه مدارک پیش نویس


بعد از پرداخت نمودن عوارض شهرداری مالک باید مدارک زیر را تهیه و اماده نماید:

” برگ سبز و برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، نقشه ساختمان، برق و نقشه مکانیک، تأییدیه مبحث ۱۹ و ۶ و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژیوتکنیک و تأییدیه خاک می‌باشد به همراه تأییدیه پرداخت عوارض به شهرداری مراجعه و فرمی را برای تعیین ناظر ساختمان تکمیل کند.”

۶) صادر کردن پروانه ساخت


در نهایت بعد از گذراندن مراحل بالا و گرفتن تائیدیه ها، رئیس اداره صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مراحلی که گذرانده شده است را تأیید می نمایند و در آخرین اقدام، شهردار صدور پروانه ساختمان را تائید نموده و پروانه ساختمان صادر می‌گردد.

ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری جهت مشاوره

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.