تخریب جهیزیه توسط زوج

۱۸ مهر, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تخریب جهیزیه توسط زوج
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون سیاهه تخریب جهیزیه نیز از موضوعات مورد بحث می باشد. در این مقاله به بررسی تخریب جهیزیه توسط مرد، و نتیجه ی طرح دعوای تخریب و در نهایت ارائه ی راه حل می پردازیم.

در صورت آسیب رساندن مرد به جهیزیه، تحت عنوان تخریب می توان طرح دعوا نمود و سایر عناوین مانند خیانت در امانت صحیح به نظر نمی رسد. بر اساس ماده ی ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی جرم خیانت در امانت را این طور تعریف نموده است: هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌ هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن، به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌ اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیا مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده، آن ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن ها، استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید، به حبس از شش ماه تا سه سال، محکوم خواهد شد.

همان طور که در این ماده می بینیم برای تحقق جرم خیانت در امانت می بایست ابتدا شرط شود که اموال مسترد می گردد اما مبنای توافق طرفین ادامه ی زندگی با یکدیگر است در نتیجه طرح چنین عنوان مجرمانه ایی در خصوص جهیزیه منتفی به نظر می رسد. در ادامه به بررسی مفهوم تخریب می پردازیم.

تخریب

تخریب عبارت است از ورود آسیب عمدی به مالی که متعلق به دیگری است. صدور رای تخریب درصورت وجود شرایطی که می بایست توسط وکیل بررسی شود در بعضی موارد ممکن است ولی اثبات تخریب ب راحتی امکانپذیر نیست.

در تخریب مال مشاع توسط شریک نیز صدور حکم در صورت اثبات سوءنیت و قصد اضرار امکان پذیر است و بار اثبات نیز بر عهده ی مدعی است. به همین دلیل بهتر است به جای طرح دعوا در خصوص تخریب جهیزیه ،در طی مراحل طلاق با روش هایی از آن پیشگیری نمود. در ادامه به توضیح این روش می پردازیم.

روش جلوگیری از تخریب جهیزیه

همانطور که پیش تر اشاره کردیم در صورت وقوع اختلاف زن و مرد، مطالبه ی جهیزیه یکی از موضوعات مورد اختلاف است که اگر به نحو مسالمت آمیز و با توافق طرفین حل نگردد، زوجه اقدام به طرح دعوا در خصوص استرداد جهیزیه می نماید. در فاصله ی طرح دعوای استرداد تا صدور حکم، ممکن است جهیزیه توسط مرد تخریب شود و همان طور که پیشتر توضیح دادیم صدور رای بعد از تخریب جهیزیه به راحتی امکان پذیر نیست. به همین دلیل بهتر است زوجه دادخواستی مبنی بر تامین خواسته ارائه دهد تا به روش قانونی از تخریب جهیزیه جلوگیری نماید. این دادخواست به راحتی قابل طرح است و حق و حقوق زوجه نسبت به جهیزیه را محفوظ می دارد.

در صورت وجود هرگونه مشکل حقوقی میتوانید از تجربه و تخصص وکلا و مشاوران مجموعه ی دادیاران بهره ببرید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

مجازات سوء استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی

چک یکی از اسناد مهم تجاری است که مانند اسکناس و وجه رایج در مبادلات استفاده می شود. موضوعات کیفری و جرائم متفاوتی میتواند با...

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.