عواقب و مجازات فرار از صحنه ی تصادف

۱۰ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
فرار راننده از صحنه تصادف
۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • در صورت تصادف دو وسیله ی نقلیه چه باید کرد ؟
  • در صورت فرار راننده از صحنه ی تصادف چطور میتوانیم مطالبه ی خسارت کنیم ؟
  • مجازات شخص متواری چیست؟

تصادف های رانندگی یکی از مهم ترین و رایج ترین مشکلاتی است که تقریبا همه ی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد. این مسئله به خودی خود  موقعیتی سخت است و رویارویی با آن اگر با فرار راننده ی خاطی  و هم چنین آسیب های جسمی و مالی همراه باشد بیش از پیش نیازمند اگاهی از روند قانونی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برای اینکه بتوانید مراحل پیگیری را به درستی انجام دهید بهتر است آرامش خود را حفظ نمایید. ابتدا امر به این مسئله توجه داشته باشید که به محض وقوع تصادف، اولین و مهم ترین اقدام، ثبت مشخصات خودرو اعم از شماره پلاک ، رنگ خودرو و نوع آن می باشد و چنانچه این اقدام انجام نشود ممکن است در مراحل بعدی نیاز به درخواست از مراجع قضایی جهت بررسی دوربین های مدار بسته باشد که گاهی نتیجه ایی در پی نخواهد داشت

اولین اقدامات در صورت فرار راننده از صحنه ی تصادف

ابتدا می بایست با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. آن ها با بررسی صحنه ی تصادف، کروکی و صورت جلسه را در اختیارتان قرار میدهند و سپس زیان دیده جهت تنظیم شکایت به کلانتری محل مراجعه میکند . بعد از بررسی های لازم اگر نیاز باشد کلانتری فرد را به پزشکی قانونی معرفی می نماید در غیر اینصورت با مراجعه به دادسرا فرد زیان دیده می بایست تمام واقعه را به طور کامل تعریف کرده و درخواست خود را مطرح نماید و در نهایت پرونده به دادگاه ارجاع داده میشود.

تصادف جرحی و غیر جرحی

حوادث رانندگی به دو دسته ی جرحی و غیر جرحی تقسیم میشوند. مقصود از حادثه ی غیر جرحی آن است که تصادف، منجر به فوت یا آسیب نشده باشد. اگر راننده از صحنه ی تصادف غیر جرحی فرار کند این عمل جرم نیست و راننده  ی زیان دیده میتواند صرفا برای مطالبه ی خسارت به مراجع قضایی مراجعه کند. در تصادف جرحی سرنشینان خودرو دچار آسیب میشوند که فرار از صحنه ی این گونه تصادفات برای راننده ی خاطی عواقب کیفری در پی خواهد داشت. فرار راننده از صحنه ی تصادف جرحی زوایای مختلفی دارد. اکنون به بررسی این نوع از تصادفات میپردازیم:

مجازات فرار از صحنه ی تصادف جرحی

قبل از بررسی این نوع از تصادفات توجه داشته باشید که عدم کمک رسانی به مصدوم و نرساندن شخص آسیب دیده  به مراکز درمانی، بر اساس ماده ی ۷۱۴ تا ۷۲۸ قانون، ترک فعل بوده و جرم محسوب میشود یعنی متواری در صورت فوت یا جرح شخص، به حداکثر مجازات محکوم میگردد.

فرار راننده از صحنه ی تصادف و وقوع عارضه ی لاعلاج

اگر در اثر تصادف، مصدوم دچار عارضه ی لاعلاج شود مجازات آن دوماه تا یک سال حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه خواهد بود. در این حالت اگر مقصر از صحنه ی جرم فرار کند به دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

فرار راننده از صحنه ی تصادف منجر به آسیب

اگر تصادف منجر به نقص، ضعف دائمی یکی از منافع اعضای بدن، از بین رفتن قسمتی از یک عضو، از کار افتادن آن، و یا وضع حمل زنی قبل از زمان مقرر زایمان شود، علاوه بر پرداخت دیه به حبس از دو تا شش ماه محکوم خواهد شد

فرار راننده از صحنه ی تصادف منجر به فوت

اگر راننده ی زیان دیده در اثر تصادف رانندگی فوت کند قتل غیر عمد محسوب می شود و مجازات آن شش ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه است. در صورت فرار راننده از صحنه ی تصادف دادگاه شخص متواری را به دوسال حبس و پرداخت دیه نیز محکوم خواهد کرد.

لازم به ذکر است تمام موارد فوتی ناشی از تصادف رانندگی باید در پزشکی قانونی جهت تشخیص علت فوت بررسی شوند.

تصادف منجر به خسارت مالی

اگر خسارت مالی به زیان دیده وارد شده باشد باید همراه با بیمه نامه ،مدارک خودرو و کروکی به بیمه گر مراجعه کنید.

بعضی موارد میتواند باعث تشدید مجازات راننده ی متواری شود

مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر

اگر راننده مست باشد و از صحنه ی تصادف بگریزد در صورت اثبات این موضوع مجازات وی تشدید میشود.محرومیت از رانندگی،پرداخت جریمه و در نظر گرفتن بیش از ۲۰ نمره ی منفی از دیگر عواقب آن میتواند باشد.

سرعت غیر مجاز

پلیس راهنمایی رانندگی این مورد را از طریق دوربین های مدار بسته بررسی میکند.

مشکلات فنی خودرو

برای تشدید مجازات،نقص فنی میبایست منتج به تصادف شده باشد که تشخیص آن با کارشناس میباشد.

نداشتن گواهینامه

شخص به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم میشود. هم چنین دادگاه میتواند راننده ی خاطی را در صورت نداشتن گواهینامه  و فوت یا جرح زیان دیده،یک تا پنج سال از رانندگی محروم نماید.

در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف فرار راننده از صحنه ی تصادف پرداختیم و موجب خرسندی ماست اگر به سوالات شما پاسخ داده باشیم. مجموعه ی حقوقی دادیاران سابقه ی درخشانی در حل مسائل حقوقی و به نتیجه رساندن پرونده ها دارد و ما پیشنهاد میکنیم در صورت نیاز به مشاوره ی تخصصی در این باره ، با وکلا و مشاوران مجموعه در ارتباط باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.