معافیت از سربازی به علت کفالت؛ قوانین و شرایط

۱۰ شهریور, ۱۴۰۲ 1 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
معافیت از سربازی به علت کفالت
۵/۵ - (۱ امتیاز)

یکی از دلائلی که فرد نمی تواند خدمت سربازی را انجام دهد بر عهده داشتن سرپرستی یک از اعضای خانواده است. این موضوع تحت عنوان معافیت از سربازی به علت کفالت در قانون نظام وظیفه ی عمومی مطرح شده است. اینکه شخص نیازمند سرپرستی باید دارای چه شرایطی باشد تا منجر به معافیت مشمول خدمت شود، دارای جزئیات و شرایط خاصی است که در این مقاله به تفضیل بررسی خواهیم کرد.

کفالت چیست؟

معافیت از سربازی به علت کفالت یعنی سرپرستی یکی از اعضای خانواده به عهده ی شخص مشمول سربازی بوده و به این دلیل نتواند به خدمت سربازی برود.این موضوع مشروط به آن است که شخص نیازمند سرپرستی امکان نگهداری از خود را نداشته باشد. مستند قانونی این موضوع ماده ی ۴۴ تا ۴۶ قانون خدمت نظام وظیفه می باشد که مشمول وظیفه را به دلیل کفالت، از خدمت معاف می داند.

مشمول وظیفه به دلیل تحت سرپرستی گرفتن چه کسانی از خدمت معاف خواهد شد؟

اعضای درجه یک خانواده شامل پدر، مادر، خواهر، برادر به علاوه ی پدربزرگ و مادربزرگ، در صورت محروم بودن از چند شرط مشخص میتوانند تحت کفالت مشمول سربازی قرار بگیرند و در این حالت شخص از خدمت معاف خواهد شد. در ادامه به توضیح این شروط می پردازیم.

شرایط عمومی مشمول وظیفه برای معافیت از سربازی به علت کفالت

۱۸ سال سن داشته باشد.

تنها فرزند یا سرپرست بالای ۱۸ سال باشد که باید سرپرستی را به عهده بگیرد.

غیبت از سربازی نداشته باشد و یا دلیل غیبت موجه باشد. غیبت ازسربازی حالتی است که یک سال بعد از اتمام تحصیل در هر مقطعی، شخص خود را به سازمان وظیفه برای خدمت سربازی معرفی ننماید. برای به عهده گرفتن کفالت و خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت شخص نباید غیبت داشته باشد.

معافیت از سربازی به علت کفالت پدر

بالای ۷۵ سال سن داشته باشد در غیر این صورت باید از کار افتادگی و یا ناتوانی به دلیل بیماری توسط کارشناس وظیفه بررسی شود. مشمول سربازی پسر تک فرزند و یا تنها پسر بالای ۱۸ سال باشد. در غیر اینصورت به دلیل برادر بیمار یا معلول، می تواند کفالت را به عهده بگیرد.

هم چنین درخواست معافیت از سربازی به علت کفالت توسط فرزند خوانده پذیرفته نیست.

اگر پدر بالای ۷۵ سال دو فرزند داشته باشد و یکی در زندان باشد فرد مشمول، معاف از خدمت نخواهد بود

معافیت از سربازی به علت کفالت مادر

در صورتی که مطلقه باشد و یا شوهرش فوت کرده باشد. اگر فرد مشمول به خدمت تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال باشد میتواند بر این اساس معافیت بگیرد. اگر فرزند دارای معافیت کفالت فوت کند، کفالت به فرزند بعدی انتقال پیدا خواهد کرد.

معافیت از سربازی به علت کفالت خواهر

در صورتی که پدر فوت کرده باشد و برادر بالای ۱۸ سال مسئول نگهداری از خواهر خود باشد میتواند کفالت خواهر خود را به عهده بگیرد. در این حالت شخص نباید همسر یا فرزند پسر داشته باشد.برادر و خواهر باید هر دو یک پدر و مادر داشته باشند.سن خواهر اهمییتی ندارد و در صورتی که مطلقه باشد و یا همسرش فوت کرده باشد شخص میتواند کفالت را به عهده بگیرد.

کفالت برادر

برادر صغیر یا کبیر برای اینکه بتواند تحت کفالت قرار بگیرد، باید از وجود پدر، همسر و فرزند پسر سالم محروم باشد. هم چنین می بایست شاغل نبوده و برادر تنی فرد نیز باشد.

کفالت پدربزرگ و یا مادربزرگ

از شرایط معافیت از خدمت به علت کفالت پدربزرگ و یا مادربزرگ میتوان به نداشتن فرزند و سن بالای ۷۵ سال اشاره کرد. هم چنین نیازمند مراقبت و نگهداری نیز باشند و شخص مشمول سربازی نیز تنها نوه ی پسر بالای ۱۸ سال باشد. اگر پدربزرگ یا مادربزرگ کمتر از ۷۵ سال سن داشته باشد ولی به علت بیماری یا ناتوانی نتواند از خود نگهداری نماید شرایط توسط کمیسیون پزشکی بررسی می شود. برای اینکه مشمول کفالت شوند نباید همسر داشته باشند و در صورتی که پدربزرگ در زندان باشد معافیت به دلیل کفالت مادربزرگ پذیرفته نیست.

کفالت فرزند

اگر مشمول سربازی دارای فرزند صغیر باشد و همسر او نیز فوت شده باشد میتواند به علت کفالت فرزند از خدمت سربازی معاف شود. این در صورتی است که بعد از فوت همسر، شخص مشمول وظیفه مجددا ازدواج ننموده باشد.

مراحل اخذ معافیت کفالت

ابتدا باید دفترچه ی خدمت نظام وظیفه ی عمومی را از سایت پلیس +۱۰دریافت نمائید.

سپس به دفتر خدمات قضایی انتظامی جهت ثبت درخواست کفالت مراجعه می کنید.

اطلاعات شما توسط سازمان نظام وظیفه ی عمومی بررسی می گردد.

پس از استعلام، به سازمان نظام وظیفه میبایست مراجعه نمائید.

در صورت پذیرش درخواست شما، کارت معافیت توسط سازمان نظام وظیفه ی عمومی صادر میشود.

انواع کفالت

کفالت دائم

یعنی شما به دلیل بیماری یا به عهده گرفتن سرپرستی از انجام خدمت وظیفه ی عمومی به طور کلی معاف خواهید بود.

کفالت موقت

یعنی در یک بازه زمانی امکان انجام خدمت به علت کفالت را ندارید و بعد از آن میتوانید به خدمت اعزام شوید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع کفالت و شرایط شمول آن اشنا نمائیم. اگر در این باره نیازمند اطلاعات بیشتری هستید جهت بررسی موضوع، میتوانید از طریق شماره ی درج شده در سایت و یا بخش پاسخگویی به سوالات با وکلا و مشاوران مجموعه ی دادیاران در ارتباط باشید.

اگر سن پدر کمتر از ۷۵ سال باشد امکان معافیت از خدمت به علت کفالت وجود دارد؟

بله در صورتی که پدر از کار افتاده بوده و یا به علت بیماری نیاز به سرپرست داشته باشند و شخص دیگری نیز برای سرپرستی نباشد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.