وکالت کاری چیست؟ انواع وکالت کاری

۱۵ آبان, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
وکالت کاری چیست ؟
۵/۵ - (۲ امتیاز)

وکالت یک عقد است که به شکل های مختلف منعقد می شود. ماده ی ۶۵۶ قانون مدنی در تعریف عقد وکالت می گوید وکالت، عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری، نایب خود می نماید. در وکالت کاری لازم نیست که طرف معامله حتما وکیل دادگستری باشد و شخص عادی می تواند به عنوان وکیل انجام امور را به عهده دار بگیرد. به عنوان مثال وکیل با داشتن اختیار وکالت جهت گرفتن مدارک فارغ التحصیلی به دانشگاه مراجعه نموده و مراحل اداری اخذ مدرک تحصیلی موکل را طی می نماید.

وکالت کاری چیست؟ برای انجام چه اموری لازم است از آن استفاده کنیم؟ ایا قابل استعلام است؟

وکالت کاری

اگر شخصی اختیار انجام امور اداری خود را به فردی واگذار نماید به آن وکالت کاری می گویند. این نوع از وکالت غیر قضایی است و لازم نیست که انجام دهنده ی امور، وکیل پایه یک دادگستری باشد. افراد عادی میتوانند برای انجام امور اداری خود مانند خرید و فروش و اخذ مدرک تحصیلی و امور بانکی به شخص مورد اعتماد، وکالت بدهند.

استعلام وکالتنامه کاری

فرد می تواند از طریق سامانه ی ثبت من به نشانی ssaa.ir با استفاده از شناسه ی سند و رمز تصدیق برای استعلام الکترونیکی وکالت نامه ی محضری اقدام نماید.

انواع وکالت نامه کاری

این نوع از وکالت به دو صورت قابل تنظیم است. در صورتی که شرایط انجام امور اداری خود را ندارید می توانید با تنظیم وکالت محضری اختیار انجام امور اداری را به شخص دیگری واگذار نمایید. اکنون انواع وکالت کاری را توضیح می دهیم.

رسمی

وکالت رسمی یا محضری در دفتر اسناد رسمی تنظیم می گردد و در محاکم و دادگاه ها پذیرفته می شود. اگر وکیل در قرار داد حق توکیل به غیر داشته باشد می تواند اختیار انجام این امور را به دیگری واگذار کند.

درباره ی توکیل به غیر بدانید

عادی

وکالت نامه ی عادی به صورت دست نویس بین طرفین منعقد می شود و چون در دفتر اسناد رسمی تنظیم نشده است در مراجع اداری پذیرفته نیست اما راه هایی وجود دارد تا بتوانید وکالت نامه ی عادی یا دستی را تائید نمائید تا در اداره ها مورد پذیرش باشد.

پایان وکالت کاری

۴ عامل وجود دارد که می تواند منجر به خاتمه ی وکالت کاری شود:

در صورتی که موضوع وکالت کاری توسط وکیل انجام شود قرار داد خاتمه می یابد.

با فوت یا حجر هر یک از طرفین عقد وکالت، قرار داد به پایان می رسد حتی اگر بلاعزل باشد.

اگر قرارداد وکالت مدت دار باشد و این مدت منقضی شود قرارداد به اتمام می رسد.

اگر وکیل توانایی انجام موضوع قرارداد را نداشته باشد،وکالت به پایان می رسد.

وکالت کاری خودرو

وکالت فروشنده به خریدار یا هر شخص دیگر است تا تعویض پلاک و کارهای اداری بدون حضور فروشنده قابل انجام باشد. هزینه ی تنظیم این وکالت نامه بر عهده ی فروشنده است. بهتر است وکالت نامه مدت دار باشد و بعد از اتمام مدت موکل در صورت تمایل قرارداد را تمدید نماید زیرا در غیر اینصورت شرایط برای سوء استفاده و کلاهبرداری فراهم می شود. مدارک مورد نیاز برای اعطای وکالت، برگ سبز خودرو به علاوه ی مدارک شناسایی طرفین است.

وکالت کاری بلاعزل

وکالت بلاعزل یعنی موکل حق عزل و برکناری وکیل را از خود سلب نماید و در تمام انواع وکالت من جمله وکالت کاری قابل اعمال است. توجه داشته باشید که در وکالت کاری بلاعزل، عزل وکیل اسان نیست و این موضوع می تواند موجب به خطر افتادن منافع موکل شود.

برای تنظیم وکالت نامه و اگاهی از نکات مهم در این خصوص می توانید با وکلا و مشاوران ما در ارتباط باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.