سوءاستفاده از وکالت تام الاختیار، اقدام قانونی و پیشگیری

۲۱ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
سوءاستفاده از وکالت تام الاختیار
۵/۵ - (۱ امتیاز)

وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت می باشد که وکیل برای امور مشخص شده نیاز به اجازه ی موکل ندارد و راسا می تواند اقدام نماید. این تعریف به صورت کلی است و نکات مهمی دارد که قبل از بررسی موضوع به آن ها می پردازیم. هرچند وکالت تام الاختیار در جهت راحتی موکل اعطا می شود اما آگاهی به این قوانین کمک می کند تا مورد سوء استفاده قرار نگیریم و هم چنین اگر در معرض چنین آسیبی قرار گرفتیم بتوانیم اقدام مناسب را انجام دهیم. در این مقاله به راه های پیشگیری از سوء استفاده و اقدامات قانونی پس از آن می پردازیم.

وکالت تام الاختیار

نکته ی مهم در این نوع وکالت که بسیاری به اشتباه راجع به آن فکر می کنند، آن است که حدود اختیارات وکیل مطلق نیست و محدود به موارد مشخص شده در قرارداد است. هم چنین موضوع باید کاملا مشخص باشد یعنی مثلا اگر وکیل در موضوع مهریه وکالت تام الاختیار دارد پس در مورد جهیزیه یا نفقه مجاز نیست اقدامی انجام دهد. مدت وکالت نیز می تواند مشخص یا غیر مشخص باشد. توجه داشته باشید که در صورت غیر مشخص بودن، ممکن است مدت مادام العمر محسوب گردد.

انواع وکالت تام الاختیار

برای اینکه بدانیم قرار داد وکالت تام الاختیار چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا مورد سوء استفاده قرا نگیریم ابتدا لازم است با انواع وکالت تام الاختیار و راه های فسخ آن به طور کلی آشنا شویم.

وکالت تام الاختیار بر اساس امکان عزل:

در صورت فوت یا جنون هر یک از طرفین، انقضای مدت وکالت، توافق طرفین بر ابطال وکالت نامه و از بین رفتن موضوع وکالت، صرف نظر از ساده یا بلاعزل بودن، وکالت تام الاختیار ازبین خواهد رفت.

۱.وکالت تام الاختیار ساده: در این نوع وکالت موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیل را برکنار نماید. این نوع از وکالت از طریق عزل وکیل توسط موکل و یا استعفای وکیل قابل فسخ است.

۲.وکالت تام الاختیار بلاعزل: دراین نوع از وکالت، موکل حق عزل وکیل را ندارد.

وکالت تام الاختیار بر اساس نحوه ی تنظیم قرارداد:

عادی: یعنی قرارداد به صورت عادی و بدون تشریفات خاصی بین دو طرف منعقد می گردد.

رسمی: قرار داد وکالت در دفتر اسناد رسمی منعقد می گردد.

سوء استفاده از وکالت تام الاختیار:

عدم رعایت چند موضوع راه را برای سوء استفاده از وکالت تام الاختیار باز می گذارد. حدود اختیارات وکیل تام الاختیار توسط موکل اعطا می شود. در نتیجه وکیل نمی تواند فراتر از مفاد وکالت نامه اقدامی انجام دهد. تعیین مدت یکی از نکات مهم در تنظیم قرارداد با وکیل است. زیرا هرگونه اقدام وکیل بعد از اتمام مدت تعیینی فاقد اثر است. هم چنین ممکن است وکیل اقداماتی فراتر از قرارداد انجام دهد. این نیز یک از مواردی است که بر اساس آن می توان وکالت تام الاختیار را فسخ کرد. هم چنین کلاهبرداری وکیل از طریق قرارداد وکالت تام الاختیار نیز از موارد سوء استفاده است و می توانید از طریق مشورت با یک وکیل قرارداد را فسخ و اقدام به طرح شکایت نمائید.

راه های جلوگیری از سوء استفاده:

قبل از هر چیز بهتر است برای انعقاد وکالت تام الاختیار از یک وکیل مشورت بگیرید. هم چنین حتما با تعیین مدت، قرارداد را منعقد نمائید زیرا در غیر این صورت ممکن است به صورت مادام العمر باشد. سپس در یک دفتر خانه ی اسناد رسمی مورد اعتماد خود، قرارداد را تنظیم نموده و برای اطمینان از ثبت در دفتر خانه می توانید استعلام بگیرید. تمام مواردی را که با وکیل راجع به آن توافق نموده اید در قرار داد با جزئیات قید نمائید. چرا که در صوت وقوع اختلاف وکالت نامه ی منعقد شده بین دو طرف مهم ترین چیزی است که می توانید به آن استناد نمائید.

ایا در وکالت تام الاختیار، می توان مدت تعیین کرد؟

بله در این صورت بعد از اتمام مدت هر گونه اقدام وکیل فاقد اثر است.

وکالت تام الاختیار چیست؟

وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت می باشد که در آن وکیل برای امور مشخص شده نیاز به اجازه ی موکل ندارد و راسا می تواند اقدام نماید ولی حدود اختیارت وکیل مطلق نیست.

قرارداد ها از موضوعاتی هستند که اگر به درستی تنظیم شوند می توانند از مشکلات زیادی جلوگیری نمایند و به همین نسبت عدم تنظیم صحیح آن ها می تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. بر همین اساس مشورت با وکیل قبل از انعقاد قرارداد می تواند از بسیاری مسائل جلوگیری نماید و هم چنین در صورت بروز مشکل راه حل مناسب به شما ارائه دهد. برای حل مسائل حقوقی خود، می توانید موضوع خود را با ما در میان بگذارید تا تجربه و تخصص وکلا و مشاوران مجموعه ی حقوقی دادیاران شما را در حل مشکل یاری دهد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

تحویل مبیع برخلاف شرایط مندرج در قرارداد

در عقد بیع اگر طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند می توان مطابق قانون، نسبت به مطالبه ی خسارت و جبران ضرر وارده اقدام نمود. اگر...

دعوای ابطال سند رسمی چیست؟

اسناد ملکی به دو صورت ثبت می شوند: اسنادی که در اداره ی ثبت اسناد و یا در دفاتر املاک و اسناد ثبت می شوند (سند رسمی) و اسنادی که...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.