آیا جنین از متوفی ارث می برد؟

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا جنین از متوفی ارث می برد
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ارث از مباحث پرکاربرد است و اغلب در مورد آن نزاع و کشمکش بسیاری نیز رخ می دهد. یکی از شبهاتی که برای بسیاری از مردم وجود دارد این است که آیا جنین نیز از شخص متوفی ارث می برد یا خیر؟ در ادامه این مطلب به بررسی ارث جنین از متوفی می پردازیم.

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید


ارث جنین از متوفی در قانون مدنی

در ماده ۹۵۷ قانون مدنی بدین صورت آمده است که:

حمل از حقوق مدنی متمتع میگردد مشروط بر اینکه زنده متولد شود.

در این ماده به این مطلب اشاره دارد که جنین از حق تمتع برخوردار است. حق تمتع به معنای حق دارا شدن حق و حقوق است. یعنی جنین می تواند حق ارث داشته باشد. اما در اینجا تنها یک شرط  وجود دارد آن هم زنده متولد شدن جنین است. زنده متولد شدن جنین نیز به این معناست که او بطور کامل از رحم مادر خارج شود. حتی اگر بعد از خروج کامل بلافاصله فوت نماید، باز هم ارث به او تعلق می گیرد. اما اگر مرده به دنیا بیاید، از ارث محروم است.

نکته دیگر آنکه برای اینکه جنین مشمول ارث شود، باید نطفه ی آن پیش از فوت فرد متوفی تشکیل شده باشد. یعنی اینکه اگر بعد از فوت شخص، نطفه ای تشکیل شود، از متوفی ارث نمی برد.

سهم الارث جنین

قانون مدنی درباره ی سهم ارث جنین از متوفی نیز تعیین تکلیف کرده است. در ماده ۸۷۸ قانون مدنی آمده است:

هر گاه در حین موت مورث حملی باشد که اگر قابل وراثت متولد شود مانع از ارث تمام یا بعضی از وراث دیگر میگردد تقسیم ارث به عمل نمیآید تا حال او معلوم شود و اگر حمل مانع از ارث هیچ یک از سایر وراث نباشد و آنها بخواهند ترکه را تقسیم کنند باید برای حمل حصه‌ای که‌ مساوی حصه دو پسر از همان طبقه باشد کنار گذارند و حصه هر یک از وراث مراعا است تا حال حمل معلوم شود.

با توجه به ماده فوق دوحالت پیش می آید:

  • تولد جنین مانع از ارث بردن دیگران می شود: در این صورت تقسیم ارث صورت نمی گیرد تا تکلیف تولد جنین مشخص شود. مانند ارث بردن برادر از برادر؛ تازمانی که برادرزاده زنده باشد، نوبت به ارث بردن برادر شخص نمی رسد.
  • تولد جنین مانع از ارث بردن دیگران نمی شود: در این صورت تقسیم ارث انجام می شود. اما برای جنین به اندازه حصه ۲ پسر از طبقه ی او کنار می گذارند تا زمانی که متولد شود. اما اگر زنده متولد نشد، این سهم نیز بین همان وراث تقسیم می شود. اگر زنده متولد شد و بلافاصله فوت نمود نیز همانند یک انسان عادی، سهم الارث او بین وراث نوزاد تقسیم می شود.

اداره ارث جنین

اداره کردن سهم ارث جنین از متوفی، بر عهده ولی جنین (پدر و جد پدری) یا شخص وصی منتخب پدر یا جد پدری خواهد بود. اگر جنین ولی یا وصی نداشته باشد، داداگاه امینی برای اداره اموال او تا زمان حیات جنین منصوب می کند. بعد از حیات جنین سمت امین از بین می رود. که در صورت عدم حضور پدر و جد پدری، از سوی دادستان قیمی برای او مشخص می کنند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

وکالت کاری ورثه ایی، نمونه وکالت نامه

با اعطای وکالت کاری ورثه ایی، وراث میتوانند اختیار انجام تمام امور اداری مربوط به تقسیم ترکه و انحصار وراثت را به یکی از وراث...

سهم الارث پسر و دختر در سال جاری

آیا میزان ارثیه ی دختر و پسر مساوی است؟ میزان سهم پسر و دختر از ارث چقدر است؟ وضعیت سهم الارث پسر و دختر در سال 1401...

آیا می توان فرزند را از ارث محروم کرد؟

بارها این جمله را از پدر و مادر یا درفیلم وسریال ها شنیده اید: «از ارثم محرومت میکنم.» اما ایا واقعا به لحاظ حقوقی محرومیت از...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.