افراز و تفکیک ملک چه تفاوتی با هم دارند؟

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 1 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
تفاوت-افراز-و-تفکیک
۳/۵ - (۲ امتیاز)

یکی از حقوقی که قانون گذار آن را بسیار محترم شمرده است، حق مالکیت است. این حق در تاریخ بشر سابقه ی طولانی ای دارد. افراد همواره در تلاش برای کسب اموال بیشتر بوده و هستند. حال در بحث مالکیت ممکن است که مالک یک مال چند نفر باشند یا اینکه یک نفر باشد. زمانی که مالکیت بصورت اشتراکی میان چند نفر باشد، به آن اشاعه می گویند و زمانی که مالکیت مالی متعلق به یک نفر باشد، مالکیت مفروز است. بحث ما در اینجا در مورد مالی است که میخواهد میان چند نفر تقسیم شود که اگر مال مشاع باشد به آن افراز می گویند و یا اینکه تفکیک صورت می گیرد. با اینکه افراز و تفکیک هر دو نوعی تقسیم هستند اما برخلاف نظر برخی از اشخاص، این دو با هم از نظر حقوقی تفاوت دارند. در این مطلب می خواهیم به تفاوت افراز و تفکیک ملک بپردازیم.


افراز چیست

هنگامی که مالکیت مالی بین چند نفر مشترک باشد، به آن مال مشاع گفته می شود. برای تقسیم آن مال مشاع بین مالکان به نسبت سهم آن ها اصطلاحاً افراز صورت می گیرد. در مطلبی دیگر مال مشاع و افزار را بطور کامل توضیح داده ایم که می توانید برای مطالعه ی بیشتر در این باره به آن مطلب مراجعه نمایید.

تفکیک ملک

تفکیک ملک به معنای تقسیم ملک به قطعات کوچک تر است. مثلا شخصی آپارتمانی دارد و سند آن را به ۳ سند هر کدام ۲ دانگ تفکیک می نماید. تفکیک هم در مورد املاک مشاع و هم در مورد املاک مفروز می تواند صورت بگیرد.

نحوه تفکیک

  • در گام اول برای تفکیک ملک باید با سند مالکیت ملک به شهرداری همان منطقه مراجعه نموده و درخواست نقشه ای به منظور تفکیک ملک نمایید.
  • در گام دوم باید نقشه های تفکیکی را به انضمام سند مالکیت به دفتر استاد رسمی برده و خواسته ی خود را ثبت نمایید.
  • در گام سوم خواسته ی شما به اداره ی ثبت فرستاده شده و اداره نیز زمانی را مشخص می کند تا همراه با مالک یا مالکان، در ملک حضور یافته و آن را بررسی نمایند  و با توجه به ملک اقدام به تنظیم صورت جلسه ای می کند.
  • در گام چهارم هنگامی که  صورت جلسه مشخص شد باید امضای مالک یا مالکان برسد.
  • در گام پنجم مالکان باید هزینه ی تفکیک ملک را بپردازند و صورت جلسه ی مذکور را به دفتر اسناد رسمی تسلیم نمایند.
  • در گام ششم همه ی مالکان در دفتر اسناد حاضر شده و سند را امضا می نمایند.
  • در گام هفتم  سند به اداره ی ثبت فرستاده می شود تا سند نخستین را باطل نمایند و اسناد جدید بطور قطعی صادر شوند.

نکته: در آن صورت جلسه، مساحت هر بخش و تعداد بخش های تفکیکی و سهم هر شریک در صورتی که چند مالک داشته باشد مشخص می شود.

وجه تفاوت افراز با تفکیک ملک

  1. افراز فقط در مورد املاک مشاع صورت می گیرد اما در تفکیک مال می تواند بصورت مشاع یا مفروز باشد.
  2. در افراز هر مالک ملک مشاع، سهم خود را به نسبت میزان مالکیت می برد بنابراین ممکن است در این باره اختلافی بین مالکان بوجود بیاید و باید این اختلافات را در مراجع قضایی پیگیری نمایند. اما در تفکیک هیچگونه تقسیم سهم صورت نمی گیرد و صلح در آن جریان دارد، به همین دلیل اختلافی وجود ندارد و در حوزه ی اداره ی ثبت قرار می گیرد.
  3. در افراز مال مشاع همانطور که گفته شد سهم هریک از شرکا مشخص شده و به آن ها داده می شود به همین دلیل حالت مشاع بودن مال از بین می رود و مالکیت بخش هرکس به خودش سپرده می شود. اما در تفکیک مال مشاع، حالت اشتراکی آن همچنان پا برجاست و هر کدام از مالکان در هر بخش آن به نسبت سهم مالکانه ی خود، حق مالکیت دارند.
  4. اعتراض به نحوه ی افراز فقط بعد از صادر شدن رای افراز قابل اعتراض است بنابراین اعتراض در روند اجرایی افراز پذیرفته نمی شود. اما در تفکیک اگر کسی در حین روند اجرایی عملیات تفکیک اعتراضی داشته باشد می تواند مطرح نماید و عمل تفکیک متوقف می شود تا به اعتراض رسیدگی گردد.
  5. در افراز، مال مشاع به نسبت سهم هر کدام از مالکان تقسیم می شود و الزاماً میزان سهم همه ی آن ها با هم برابر نیست. اما در تفکیک مال مشاع، تفکیک معمولا بر اساس سهم مالکان صورت نمی گیرد. بطور مثال یک زمین به مساحت ۱۰ هزار هکتار داریم، اکثراً تفکیک ملک برای فروش راحت تر بخش های زمین انجام می شود. زیرا فروش قطعات کوچک شده ی زمین راحت تر از فروش بصورت یکجاست.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

فروش ملک در رهن بانک؛ مجازات وعواقب

برای دریافت وام و تسهیلات بانک ها می بایست مالی را در رهن بانک قرار دهیم تا در صورت عدم پرداخت اقساط، بتواند طلب خود را با فروش...

عدم تسلیم ملک پس از فروش

درصورت عدم تسلیم ملک پس از فروش خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟ در صورت بیم فرار شخص از کشور چه راه حلی وجود دارد؟ ایا...

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.