انتشار عکس افراد در فضای مجازی

۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار-عکس-افراد-در-فضای-مجازی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۴ دقیقه

فضای مجازی علاوه بر مزایایی از جمله دسترسی بیشتر به داده ها و اطلاعات و ارتباطات سریعتر و راحت تر را برای افراد به ارمغان آورده، مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. یکی از این مشکلات این است که افراد بیشتر در معرض بزه دیدگی قرار گرفته اند. گاهی اوقات این بزه دیدگی به دلیل عدم آگاهی فرد است و گاهی نیز به دلیل اقتضائات فضای مجازیست. اما خب میبینم که میزان ارتکاب جرایم در این فضا روز به روز درحال افزایش است. در این مطلب می خواهیم به بررسی سه جرم متداول در فضای مجازی، جرم انتشار عکس افراد در فضای مجازی و جرم تهدید به انتشار عکس افراد در فضای مجازی و جرم تحریف و انتشار عکس افراد بپردازیم.

جرم انتشار عکس افراد در فضای مجازی


حیثیت و آبروی افراد برای قانون گذار، مسئله ای بسیار مهم و حائز اهمیت است. از این جهت برای ایجاد بازدارندگی در افراد، اعمالی را که موجب به سوءاستفاده و لطمه به حیثیت و آبروی افراد می شود را جرم انگاری نموده است. امروزسوء استفاده و انتشار عکس افراد در فضای مجازی یکی از جرایم متدوال در جامعه شده است که افراد بسیاری قربانی این جرم می شوند و مورد سو استفاده و اخاذی قرار می گیرند. به همین دلیل قانون گذار به جهت حمایت از اشخاص بزه دیده در ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای (یا ماده۷۴۵ قانون مجازات) انتشار عکس افراد را جرم انگاری کرده است.

جرم انتشار تصاویر خصوصی


مطابق آخرین تغییرات این قانون:

هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۳۰ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نکته: برای اینکه مجرم به موجب ماده فوق مجازات شود باید حتما این جرم در فضای سایبر اتفاق افتاده باشد.

مسئله ای که در ماده فوق وجود دارد این است که این عمل باید از نظر عرفی موجب ورود زیان به شخص شود. یعنی معیار ورود ضرر براساس عرف است.

جرم تهدید به انتشار عکس افراد در فضای مجازی


حساسیت قانون گذار در حفظ حیثیت وآبروی افراد تا آنجا پیش رفته است که حتی تهدید به انتشار عکس افراد در فضای مجازی را نیز جرم انگاری نموده است. یعنی به صرف تهدید به انتشار نیز آن فرد مجرم است و برای آن مجازات تعیین کرده است. به همین منظور برای مجازات شخص تهدید کننده به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مراجعه می کنیم.در این ماده به جرم تهدید پرداخته است:

هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، ‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از یک ‌ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

جرم تحریف عکس دیگران


تحریف و تغییر دادن عکس دیگران و انتشار عکس افراد نیز جرم انگاری شده است. مطابق ماده ۱۶ جرایم رایانه ای  (744 قانون مجازات اسلامی ) :

هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پانزده میلیون ریال ( ۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا صد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

منتشر نمودن عکس مستهجن چه با رضایت صاحب عکس و چه بدون رضایت او، جرم است. این عمل براساس قوانین ایران جرم محسوب میشود وانتشار آن به هر نحو خلاف قوانین است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.