تصرف عدوانی و نحوه طرح در دادگاه

۱۰ آبان, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تصرف عدوانی و نحوه طرح در دادگاهv
به این مطلب امتیاز دهید

از مسائلی در امور مربوط به املاک که افراد جامعه با آن بسیار رو به رو میشوند. مواجه با افرادیست که ملکی را بدون اذن مالک آن به تصرف خود در آورده. و مجوز قانونی هم برای این تصرف خود ندارند. ما در اینجا با موضوع تصرف عدوانی یا تصرف غیر قانونی رو به رو میشویم.

در قوانین ایران، مالکیت خصوصی اشخاص محترم شمرده شده است.

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید

مفهوم تصرف عدوانی و نکات ان


بر اساس ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی که در مورد دعوای تصرف عدوانی می باشد اینگونه بیان کرده است: ((دعوای تصرف عدوانی عبارتست از: ادعای متصرف سابق مبنی براینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به  آن مال درخواست می نماید.))

انواع تصرف عدوانی:

  1. تصرف عدوانی کیفری ۲. تصرف عدوانی حقوقی

دعوای کیفری تصرف عدوانی:

با توجه به ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی که ارکان این جرم را بیان نموده است. در واقع موضوع این جرم تصرف مال غیر منقولیست که به شخص دیگری تعلق دارد. این جرم در دسته ی جرایم علیه اموال و مالکیت قرار می گیرد. مرتکب بر اساس قانون مجازات اسلامی به یک ماه تا یک سال حبس محکوم میگردد.

نکته: مالکیت خواهان در طرح دعوای کیفری موثر است.

دعوای حقوقی تصرف عدوانی:

این دعوی شامل ادعای شخص متصرف سابق یک مال غیرمنقول است، مبنی بر اینکه شخص دیگری آن را بدون اجازه از تصرف او خارج کرده و حالا آن شخص متصرف اول، خواهان بازگشت مال به تصرف خودش است. همچنین در ماده ۱۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی سه رکن برای طرح دعوای تصرف عدوانی مطرح شده است. این سه رکن شامل ۱- سبق تصرفات خواهان. ۲- لحوق تصرفات خوانده و ۳- عدوانی بودن تصرفات است.

در دعوای کیفری وجود این ارکان لازم نیست. بدین معنا که خواهان باید قبل از خوانده در ملک متصرف بوده باشد. و این تصرف ثانویه باید بصورت عدوانی و غیر قانونی باشد.

نکته: براساس ماده ۱۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی، مالکیت خواهان تنها اثبات کننده سبق تصرف اوست. اما خلاف آن را میشود اثبات نمود. مالکیت خواهان در دعوای تصرف غیر قانونی حقوقی شرط نیست.

شخصی که خواهان طرح دعوا است. اختیار دارد تا دعوای خود را بصورت کیفری یا حقوقی طرح نماید. اما اقدامات شخص و طریقه ی اثبات آن بسته به نوع طرح دعوی متفاوت است.

نحوه طرح دعوی:

برای طرح دعوا می توانید از هر دو راه حقوقی و کیفری اقدام نمایید. برای هر دو مورد نیز باید دادخواستی را تنظیم نمایید. نکته ایی که در مورد طرح دعوای کیفری باید بدان توجه کنید این است که باید سند مالکیت را نیز همراه خود برای شکایت داشته باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

فروش ملک در رهن بانک؛ مجازات وعواقب

برای دریافت وام و تسهیلات بانک ها می بایست مالی را در رهن بانک قرار دهیم تا در صورت عدم پرداخت اقساط، بتواند طلب خود را با فروش...

عدم تسلیم ملک پس از فروش

درصورت عدم تسلیم ملک پس از فروش خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟ در صورت بیم فرار شخص از کشور چه راه حلی وجود دارد؟ ایا...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.