توقیف اموال به چه معناست؟

۱۴ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
توقیف اموال
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

آیا شما هم از این می ترسید که کسی که از او طلب دارید فرار کند یا اموالش را از دسترس شما خارج کند؟ آیا این استرس را دارید که اموالش را به نام دیگری کند یا بفروشد؟ آیا ذهنتان درگیر است که مبادا اگر حکم صادر شد، مالی برای برای دریافت وجود نداشته باشد؟ یا وقتی که حکم به پرداخت آمد، شوهرتان پولی برای مهریه و نفقه نداشته باشد که بپردازد؟ شاید تا به حال اصطلاح توقیف اموال را شنیده باشید. بحث توقیف اموال بیشتر در دعاوی ای که جنبه ی مالی دارند، به کار برده می شود. در واقع در جایی که شخصی از دیگری پولی می خواهد و از او طلب دارد، اما می ترسد که این اموال از دسترس او خارج شود، ممکن است در طی جریان دادرسی اقدامات در جهت توقیف مال و اموال او انجام دهد.

توقیف اموال یعنی چه؟

توقیف در لغت یعنی نگه داشتن و بازداشت کردن. وقتی می گوییم توقیف اموال یعنی اینکه اموال شخص را بازداشت کنیم و برای مدتی اختیار مال را از دست صاحبش خارج کنیم تا جریان رسیدگی مشخص شود. در واقع در جایی که حکم دادگاه بر علیه شخصی صادر می شود، به نسبت مبلغ محکومیت، اقدام به توقیف مال آن شخص می کنند. البته در جایی که شخص از این بترسد که مبادا محکوم علیه اموال را از دسترس او خارج کند یا به غیر منتقل کند یا بفروشد و… می تواند پیش از اینکه حکم محکومیت قطعی شخص صادر شود، از دادگاه بخواهد که قرار تامین صادر کند تا متناسب با میزان بدهی، از اموال طرق مقابل توسط دادگاه توقیف شود تا زمان صدور حکم قطعی.

چند نوع توقیف مال داریم؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، توقیف مال بطور کلی به دو صورت است:

  • توقیف اموال تامینی: زمانی که حکمی صادر می شود، محکوم علیه ۱۰ روز بعد از دریافت حکم اجرائیه، فرصت دارد که طی ۱۰ روز آینده، مفاد آن حکم را اجرا نماید. اما همواره این ترس و امکان وجود دارد که محکوم علیه در این مدت ۱۰ روزه اقدام به انتقال اموال یا از بین بردن آن ها، مفقود کردن آن ها و… نماید تا شخص دیگر مالی برای دریافت کردن پیدا نکند. در اینجا شخص می تواند قبل از آن، اموالی از محکوم علیه را به اندازه میزان محکومیت او پیدا کرده و به دادگاه معرفی نماید تا توقیف شود.

ماده ۳۴ قانون اجرای احکام مدنی:

« همین که اجراییه به محکوم‌علیه ابلاغ شد محکوم‌علیه مکلف است ظرف ده روز مفاد آن را به موقع اجرا بگذارد یا ترتیبی برای پرداخت‌محکوم به بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای حکم و استیفاء محکوم به از آن میسر باشد و در صورتی که خود را قادر به اجرای مفاد اجراییه نداند باید‌ ظرف مهلت مزبور جامع دارایی خود را به قسمت اجرا تسلیم کند و اگر مالی ندارد صریحاً اعلام نماید هر‌گاه ظرف سه سال بعد از انقضاء مهلت مذکور‌ معلوم شود که محکوم‌علیه قادر به اجرای حکم و پرداخت محکوم به بوده لیکن برای فرار از آن اموال خود را معرفی نکرده یا صورت خلاف واقع از‌ دارایی خود داده به نحوی که اجرای تمام یا قسمتی از مفاد اجراییه متعسر گردیده باشد به حبس جنحه‌ای از شصت و یک روز تا شش ماه محکوم‌خواهد شد.
‌تبصره – شخص ثالث نیز می‌تواند به جای محکوم‌علیه برای استیفای محکوم به مالی معرفی کند.»

  • توقیف اموال اجرایی: توقیف اموال اجرایی در جاییست که حکم محکومیت قطعی محکوم علیه صادر شده است ولی پس از گذشت مهلت ۱۰ روزه، شخص اقدامی در راستای اجرای حکم مزبور نکرده است. در این جا محکوم به می تواند از دادگاه تقاضا کند که معادل بدهی از اموال محکوم علیه را توقیف نمایند.

‌ماده ۵۹ قانون اجرای احکام مدنی:

« در صورتی که محکوم‌علیه در موعدی که برای اجرای حکم مقرر است مدلول حکم را طوعاً اجرا ننماید یا قراری با محکوم‌ له برای اجرای‌ حکم ندهد و مالی هم معرفی نکند یا مالی از او تامین و توقیف نشده باشد محکوم‌ له می‌تواند درخواست کند که از اموال محکوم‌ علیه معادل محکوم به‌ توقیف گردد.»

نحوه توقیف اموال

برای توقیف مال و اموال شخص، باید اموال را از لحاظ قابلیت حمل و نقل و جا به جایی به دو دسته تقسیم کنیم: اموال منقول و اموال غیر منقول. نحوه ی توقیف این دو دسته از اموال با هم متفاوت است و هر کدام روش ویژه ی خود را دارند.

۱) نحوه توقیف اموال منقول

در ابتدا باید به تعریف اموال منقول بپردازیم. اموال منقول، آن دسته از اموالی هستند که قابل جا به جایی و حمل و نقل اند. مثل ماشین، طلا، پول، دستگاه و… در واقع در هنگام  جا به جایی این اموال آسیبی به خود مال یا محل قرار گرفتنش وارد نمی شود.

مامور اجرای احکام به نزد محکوم علیه مراجعه می کند و پس از مطلع کردن او، اقدام به توقیف اموال او می نماید. اما اگر مطلع کردن او به هر دلیلی ممکن نبود، ابتدا مال را توقیف کرده و بعدا او را آگاه می سازد.

مشاوره حقوقی دادیاران

 

۲) نحوه توقیف اموال غیرمنقول

در تعریف اموال غیر منقول باید گفت که این اموال، اموالی هستند که قابل جا به جایی نیستند و با جا به جایی آن ها به خودشان یا محل قرار گرفتنش آسیب وارد می شود.

در این جا مامور اجرای احکام اقدام به توقیف مال غیرمنقول مورد نظر می کند و بعد به طرفین و اداره ی ثبت اطلاع می دهد. ملک مورد نظر باید به نام محکوم علیه باشد و یا در تصرف او باشد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.