حکم و مجازات شرب خمر چیست؟

۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۱ 1 مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
مجازات شرب خمر
۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه شرب خمر و مجازات نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 6  وکیل آنلاین

 شرب خمر به چه معناست؟

شراب خواری و مصرف نوشیدنی های الکی، در قانون مجازات تحت عنوان شرب خمر بکار رفته است. شرب خمر از دو کلمه شرب به معنای نوشیدن و خمر به معنای مایع مست‌کننده و سکر آور تشکیل می‌ شود. به عبارت ساده تر نوشیدن مشروبات الکلی اعم از دست ساز یا کارخانه ای، با الکل کم یا زیاد که نوشیدن هر مقدار از آن چه باعث مستی بشود و چه نشود، طبق قانون مجازات و همچنین قوانین شرعی جرم می‌باشد و مستلزم مجازات است.

مسکر چیست؟ سکر چه حالتی است؟


در لغت سکر به معنای مستی و نشئه است. به حالتی که در آن عقل انسان زائل شده و قدرت تفکر از وی گرفته و یا ضعیف شود سکر گفته می‌شود و ماده‌ای که موجب سکر می‌گردد مسکر نامیده می‌شود.

حکم و مجازات شرب خمر


مصرف نوشیدنی های الکلی، در بخش حدود قانون مجازات، که برگرفته از شرع است، جرم انگاری شده است. مجازات این جرم را شارع درمشخص کرده است و قانون گذار نیز در قانون همان مجازات را آورده است. قانون گذار در مواد ۲۶۴ تا ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی به مسئله ی شرب خمر پرداخته است.

ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی:

« مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.
تبصره- خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.»

ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی:

« حد مصرف مسکر، هشتاد ضربه شلاق است.»

شخصی که اماکن عمومی اقدام به مصرف مسکر کند چه مجازاتی دارد؟


اگر شرب خمر در اماکن و انظار عمومی صورت گیرد مجازات او تشدید می شود و علاوه بر هشتاد ضربه شلاق حدی، به مجازات تعزیری نیز که در ماده ۷۰۱  قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ آمده است، حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا ۷۶ ضربه شلاق تعزیری محکوم می‌گردد.

ماده ۷۰۱ قانون مجازات اسلامی:

« هر کس متجاهراً و به نحو علن در اماکن و معابر و مجامع عمومی مشروبات الکلی استعمال نماید، علاوه بر اجرای حد شرعی شرب‌خمر به دو تا شش ماه حبس تعزیری محکوم می‌شود.»

آیا رانندگی در حالت مستی جرم است؟ حکم آن چیست؟


براساس ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، انجام رانندگی در حالت مستی مصداق یکی از تخلفات رانندگی می‌باشد که منجر به توقیف وسیله نقلیه به مدت حداقل ۲۱ روز، جریمه نقدی و ضبط گواهینامه رانندگی به مدت ۶ ماه می‌گردد.

ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:

« مأموران راهنمایی و رانندگی موضوع ماده(۲) این قانون موظفند در صورت مشاهده تخلفات زیر به شرح مقرر اقدام نمایند:
الف ـ چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه مذکور به تعمیرگاه اعزام می‌ گردد. 
ب ـ در مواردی که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد مأموران موضوع ماده (۲) این قانون با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام می نمایند و در صورت اثبات حالت مستی و بی‌ ارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روانگردان از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دو میلیون (۲/۰۰۰/۰۰۰) ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش‌ ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضائی معرفی می‌ شود.
ج ـ در صورتی‌ که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی می‌ گردد.
د ـ هرگاه راننده به صورت همزمان مرتکب دو تخلف از تخلفات موضوع بندهای (۱)، (۲)، (۳)، (۴)، (۵) و (۱۰) جدول ماده (۷) این قانون گردد، وسیله نقلیه برای مدت حداکثر هفتاد و دو ساعت توقیف می‌ شود. آئین‌ نامه اجرائی بندهای « الف» و « ب» این ماده ظرف مدت شش‌ ماه توسط وزارت کشور با همکاری وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

همچنین اگر تصادفی صورت گیرد و منجر به جراحت یا قتل گردد، مجازات تشدید می‌گردد. به عبارتی “مستی” یکی از کیفیات مشدده جرایم می‌باشد. هر دو عمل یعنی شرب خمر و تخلف رانندگی به صورت مجزا (البته با اعمال تشدید) بررسی می‌شوند.

اینستاگرام دادیاران

راه های اثبات جرم شرب خمر( مصرف خمر)


در خصوص راه های اثبات جرم، سه راه بطور کلی قانون گذار پیش بینی کرده است:

۱) اقرار

۲) شهادت

۳) علم قاضی

  • اقرار: یعنی خود شخص (متهم) که عاقل، بالغ و مختار است انجام جرمی را اعلام و تایید کند. این عمل از طریق نوشتن، لفظی و یا اشاره صورت می گیرد و باید واضح و بدون هرگونه ابهامی باشد. معمولا یک بار اقرار برای اثبات جرم کافی است اما برای جرم شرب خمر، متهم باید دو بار به عمل خود اقرار کند. (اقرار فقط در حضور قاضی معتبر بوده و اقرار در کلانتری فاقد اعتبار می‌باشد)

نکته مهم در این مبحث این است که اگر متهم اعلام کند که اقرار اولیه تحت اکراه (اجبار)، شکنجه، آزار و اذیت روحی یا جسمی صورت گرفته بدون نیاز به هیچ گونه مدرک دال بر اثبات این ادعا یا سوگند ادعای وی پذیرفته شده و اقرار وی فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود در نتیجه جرم صورت گرفته اثبات نشده و مجازاتی صورت نمی‌ گیرد. به عبارتی “اقرار” متهم بسیار مهم تلقی می‌شود و اعلام توبه باعث صدور قرار منع تعقیب می‌شود.

  • شهادت: زمانی که فردی ثالث که شاهد وقوع جرم توسط متهم بوده نزد مقام قضایی شهادت بدهد و مقام قضایی آن را تایید کند شهادت صورت گرفته. شاهد باید عاقل، بالغ، مسلمان، عادل و حلال زاده باشد و با طرفین دعوا خصومت نداشته و در این رابطه ذی النفع نباشد همچنین وی نباید ولگرد یا متکدی باشد. تعداد شاهد برای جرم شرب خمر دو مرد تعریف شده است.
  • علم قاضی: در جایی که قاضی خودش به طریقی علم به مصرف مسکر توسط شخص برایش بوجود آمده باشد، فرد محکوم به حد می شود.

در چه صورتی مجازات شرب خمر اعدام است؟


اگر فردی در طول عمر خود سه بار به جرم شرب خمر به حد محکوم شود و برای بار چهارم نیز ثابت گردد که مرتکب همین جرم شده به اعدام محکوم می‌شود. اگرچه در این مورد نیز راه هایی همچون توبه می تواند باعث صدور قرار منع تعقیب گردد.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه شرب خمر و مجازات نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 7  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.