قرار اناطه چیست؟

۱۵ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
قرار اناطه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

همانطور که در مطالب قبلی بیان شده، آرا صادره از دادگاه به دو صورت حکم و قرار هستند. آرا قطعی و نهایی دادگاه ها حکم هستند و آن دسته از آرایی که بسته به شرایط و موقعیت توسط دادگاه ها صادر می شوند قرار نام دارند که اغلب بصورت موقتی هستند. یکی از قرارهایی که در دعاوی مطرح می شود، قرار اناطه است. زمانی که شما موضوع دعوایی را مطرح می کنید ولی دادگاه رسیدگی کننده برای اظهار نظر، نیاز به رای و اثبات شدن موضوعی در دادگاه دیگری داشته باشد، در اینجا دادگاه قرار اناطه صادر می کند.

قرار اناطه به چه معناست


اناطه در لغت به معنای منوط کردن و موکول نمودن است. در واقع در جایی که شما موضوعی را در دادگاه مطرح می کنید اما برای رای دادن در این دادگاه نیاز به رای و نظر دعوای دیگر در دادگاهی دیگر است؛ یعنی رای دادگاه دیگر در تصمیم گیری این پرونده تاثیر گذار است، دادگاه اول قرار اناطه صادر می کند. علت صادر شدن این قرار این است که آرا دادگاه ها، تنها در مورد پرونده هایی که در آن حوزه صلاحیت دارند، قابل قبول است. وقتی رسیدگی به یک موضوع و پرونده منوط به رسیدگی و اثبات موضع دیگری باشد که در صلاحیت دادگاه اولیه نیست، در اینجا دادگاه قرار اناطه صادر می کند.

مثلاً فرض کنید آقایی در دادگاه کیفری به جرم قتل دستگیر شده و ادعای رابطه ی جنسی نامشروع بین همسرش و شخص دیگری را داشته است. او آن ها را در حال زنا دیده و اقدام به قتل نموده است که اصطلاحاً قتل در فراش می گویند. اما در ابتدا باید به این مسئله رسیدگی شود که آیا این دو نفر یعنی قاتل و آن خانم در حال زنا، با هم زن و شوهر هستند یا خیر. برای اثبات رابطه زوجیت بین طرفین دادگاه کیفری صالح به رسیدگی نیست بلکه در صلاحیت دادگاه حقوقی است. بنابراین دادگاه کیفری قرار اناطه صادر می کند و پرونده را به دادگاه حقوقی ارجاع می دهد تا آن دادگاه در مورد این مسئله حکم صادر نماید. پس از صدور حکم توسط دادگاه حقوقی و اثبات رابطه زوجیت یا عدم اثبات آن، مجددا پرونده قتل در فراش، در دادگاه کیفری با توجه به رای دادگاه حقوقی رسیدگی می شود و حکم متناسب صادر می شود.

مشاوره حقوقی دادیاران

شرایط صدور قرار اناطه چیست؟


در مورد صدور قرار اناطه در جایی مطرح می شود که شما یک دعوا را بطور صحیح در دادگاه صلاحیت دار مطرح کرده باشید و بعدا برای صدور رای ما نیاز به رای دادگاه دیگری پیدا کنیم. در نتیجه رسیدگی به پرونده فعلی متوقف می شود تا رای دادگاه دیگر صادر شود. این قرار هم در مورد امور حقوقی مطرح می شود و هم در مورد امور کیفری قابل طرح است.

موضوع بعدی آن که پس از صدور قرار اناطه شما باید ظرف مدت یک ماه در خصوص دعوای دوم اقدام کنید و در دادگاه صالح اقامه کنید. در امور حقوقی اگر در مهلت مقرر این اقدام را انجام ندهید، قرار رد دعوی صادر می شود و دعوای اصلی شما رد خواهد شد. چنانچه خواهان توانست ادعای خود را اثبات نماید، مجددا باید از ابتدا دعوای اولیه را طرح کند.

اما در مورد امور کیفری اگر شخص ظرف یک ماه به دادگاه صالح مراجعه نکند و دعوای مد نظر را اقامه نکند و در نتیجه گواهی نیز دریافت نکند که به دادگاه کیفری تحویل دهد، در اینجا مرجع کیفری پرونده رسیدگی به پرونده را ادامه می دهد و تصمیم گیری می کند.

ماده ۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی:

« هرگاه رسیدگی به دعوا منوط به اثبات ادعایی باشد که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه دیگری است، رسیدگی به دعوا تا اتخاذ تصمیم از مرجع صلاحیتدار متوقف می شود. دراین مورد، خواهان مکلف است ظرف یک ماه در دادگاه صالح اقامه دعوا کند و رسید آن را به دفتر دادگاه رسیدگی کننده تسلیم نماید، در غیر این صورت قرار رد دعوا صادر می شود و خواهان می تواند پس از اثبات ادعا در دادگاه صالح مجددا اقامه دعوی نماید.»

ماده ۲۱ قانون آیین دادرسی کیفری:

« هرگاه احراز مجرمیت متهم منوط به اثبات مسائلی باشد که رسیدگی به آنها در صلاحیت مرجع کیفری نیست، و در صلاحیت دادگاه حقوقی است، با تعیین ذی نفع و با صدور قرار اناطه، تا هنگام صدور رای قطعی از مرجع صالح، تعقیب متهم، معلق و پرونده به صورت موقت بایگانی می شود. در این صورت، هرگاه ذی نفع ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ قرار اناطه بدون عذر موجه به دادگاه صالح رجوع نکند و گواهی آن را ارائه ندهد، مرجع کیفری به رسیدگی ادامه می دهد و تصمیم مقتضی اتخاذ می کند.
تبصره ۱- در مواردی که قرار اناطه توسط بازپرس صادر می شود، باید ظرف سه روز به نظر دادستان برسد. در صورتی که دادستان با این قرار موافق نباشد حل اختلاف طبق ماده (۲۷۱) این قانون به عمل می آید.
تبصره ۲- اموال منقول از شمول این ماده مستثنی هستند.
تبصره ۳- مدتی که پرونده به صورت موقت بایگانی می شود، جزء مواعد مرور زمان محسوب نمی شود.»

آیا می توان در مورد قرار اناطه اعتراض نمود؟


در مورد قرار اناطه در دعاوی حقوقی اعتراض و تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی، امکان پذیر نیست. اما در خصوص دعاوی کیفری، قرار اناطه قابل اعتراض است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.