قصور پزشکی و نحوه شکایت از پزشک

۱۷ تیر, ۱۴۰۱ 3 مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
خطای پزشکی
۴/۵ - (۳ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۰ دقیقه

در دنیای امروز همه ما در برخورد با بسیاری از ارتباطات اجتماعی دارای حقوقی هستیم که عموما از آنها اطلاعی نداریم. تمامی تلاش تیم حقوقی دادیاران نیز در جهت آگاه سازی شما و کمک جهت رسیدن به این حقوق می باشد.

متاسفانه امروزه در بعضی موارد افراد در هنگام مراجعه به بیمارستان، درمانگاه، و یا حتی مطب های پزشکی و مراکز درمانی؛ به علت برخی اقدامات که سهوا یا عمدا خلاف وظایف پزشکی صورت می گیرد، موجب اضافه شدن درد و رنج و ایجاد یک مشکل در سلامتی فرد و در نهایت قصور پزشکی می گردد.

چطور از پزشک بابت قصور پزشکی شکایت کنیم؟


از همین رو در این مقاله تلاش شده به طور خلاصه بخشی از حقوق افراد در برخورد با خطاها و بی مبالاتی های پزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. در قوانین جمهوری اسلامی؛ به این خطاها، قصور و تقصیر پزشکی گفته می شود. در ادامه مطلب، انواع قصور پزشکی و نحوه شکایت از پزشک را مورد بررسی قرار میدهیم.

قصور پزشکی، تقصیر پزشکی و تخلفات پزشکی به چه معناست؟


قصور در لغت به معنای “اهمال و کوتاهی” می باشد. در اصطلاح حقوقی به این معناست که شخص، “سهوا” وظایفی را که قانون گذار برای وی مشخص کرده را به درستی انجام ندهد.

تقصیر نیز در لغت به معنای “کوتاهی و خطا” است. و در اصطلاح حقوقی به این معناست که شخص، “عمدا” وظایفی را که قانون گذار برای وی مشخص کرده را به درستی انجام ندهد.

به عبارت دیگر؛ قصور پزشکی به این معناست که پزشک به صورت ناخواسته و از روی بی مبالاتی، بی احتیاطی و یا حتی عدم مهارت کافی در روش های درمانی، موجب انجام فعل خلاف وظایف خود گشته و مجازات آن تنها جنبه ی مدنی دارد.

ولی در تقصیر پزشکی، پزشک به عمد، کاملا دانسته و آگاهانه مرتکب فعل خلاف وظایف خود شده است. و لذا مجازات وی جنبه کیفری دارد. ما در این نوشته به قصور پزشکی میپردازیم .

شکایت از پزشک

تخلفات پزشکی شامل چه مواردی می شود؟


براساس قانون؛ تخلفات پزشکی شامل: سهل انگاری، فریب دادن بیمار و جذب وی از طریق تبلیغات دروغین، فاش کردن اسرار بیمار، رعایت نکردن موازین شرعی و قانونی توسط پزشک، برخورد نامناسب کادر پزشکی با بیمار، عدم پذیرش بیماران اورژانسی و.. می باشد.

این تخلفات از طریق سازمان نظام پزشکی بررسی شده و مجازات هایی نظیر محرومیت از اشتغال (پزشکی) به مدت های متفاوت (با توجه به شدت فعل انجام شده) را به دنبال دارد.

جرایم پزشکی شامل چه مواردی می شود؟


براساس قانون؛ جرایم پزشکی شامل اعمالی می شود که منجر به آسیب های جسمی، روحی و روانی به بیمار، نقص عضو و یا حتی فوت (قتل) وی گردد. رسیدگی به جرایم پزشکی برعهده دادسرای جرایم پزشکی می باشد. که با بررسی پرونده پزشکی بیمار و احضار پزشک و تیم پزشکی وی به پرونده شکایت رسیدگی کرده و حکم صادر می کند.

قصور پزشکی

برائت از قصور پزشکی چیست؟


همیشه پیش از انجام اقدامات لازم پزشکی در مراکز درمانی، از ولی بیمار یا شخص بیمار رضایت نامه ای مبنی بر پذیرش مسئولیت تمامی خطرهای احتمالی گرفته می شود (به جز در مواقع اورژانسی).

به موجب این سند رضایت؛ پزشک از مسئولیت تمامی خطراتی که در آن قید شده برائت داشته و ضامن آن نمی باشد. به عبارتی ولی بیمار یا شخص بیمار نمی تواند در صورت بروز آن خطرات که در برائت نامه ذکر شده، شکایتی علیه پزشک و تیم وی تنظیم کند. البته این برائت نامه در درصورتی معتبر است که پزشک حین انجام وظایف خود مرتکب “تقصیر” نشود.

لازم به ذکر است؛ در مواقع اورژانسی که برائت نامه ای دریافت نمی شود نیز، درصورت بروز خطرهای احتمالی، پزشک ضامن و مسئول اتفاقات نمی باشد.

چطور باید از پزشک بابت خطاهای پزشکی شکایت کرد؟


حال با توجه به مطالب فوق؛ در صورتی که اطمینان داریم پزشک دچار تقصیر شده (از این جهت که پزشک ضامن قصورات نیست) چطور باید از پزشک و تیم وی بابت قصور پزشکی شکایت به عمل آورد؟

از آنجایی که قانون و قانون گذار در بسیاری از جهات خطاهای پزشکی را امری رایج و طبیعی (با توجه به دشواری و ظرافت کار) در نظر گرفته اند. پزشک می تواند بسیاری از این خطاها را به قصورات ربط دهد و برائت کسب کند. لذا پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک وکیل حاذق و تهیه متن شکایت نامه، و پس از آن ارائه شکایت به دادگاه صالح می باشد.

شکایت از پزشک در دادسرای رسیدگی به جرایم پزشکی


شکایت از پزشک متخلف

در شهرهای بزرگ به دلیل تعدد و گستردگی جرایم و دادگاه ها داسرای جرایم پزشکی در نظر گرفته شده است. روند رسیدگی به گونه ای می باشد که پرونده به کمیسون پزشکی ارجاع داده می شود. پس از اظهار نظر، قصور پزشکی تشخیص داده شده و شعبه دادگاه مشخص می شود. پس از آن دو طرف یعنی بیمار و پزشک و یا تیم مرتبط با آن به دادگاه دعوت شده و مراحل رسیدگی انجام می شود.

دادگاه عمومی

به طور کل هر موضوعی که از جنبه حقوقی و جزایی قابل پیگیری باشد میتوان در دادگاه عمومی مطرح شود. معمولا در شهرهای کوچکتر برای موارد پزشکی لازم است به دادگاه های عمومی مراجه شود. دادگاه بسته به تشخیص خود پرونده را به واحدهای کارشناسی پزشکی ارجاع می دهد.

شورای حل اختلاف

در مواردی که حل و فصل اختلافات پزشکی مابین طرفین، مبالغ زیر ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود می تواند در شورا ی حل اختلاف مطرح شود. در سال ۸۹ دستور تشکیل شوراهای حل اختلاف ویژه اختلافات پزشکی صادر گردید. که وظیفه آن حل اختلافات بهداشتی و پزشکی می باشد. در صورتی که طرفین دعوای حقوقی پزشکی موافق آن باشند به شورا مراجعه می کنند. چرا که مراحل سبک تر و سریعتری را انجام خواهند داد.

سازمان تعزیرات حکومتی

جهت موارد زیر باید به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه گردد:

  • ایجاد مؤسسه پزشکی غیرمجاز توسط افراد بدون صلاحیت
  • ایجاد مؤسسه پزشکی توسط متخصصین بدون پروانه
  • خودداری بیمارستان‌ها از پذیرش و ارائه خدمات اولیه لازم به بیماران اورژانسی
اینستاگرام دادیاران

در نظر داشته باشید که بررسی قصور پزشکی امری تخصصی است با اخذ نظریه کارشناسی از سازمان پزشکی قانونی یا سازمان نظام پزشکی ثابت می‌شود. قضات این حوزه دانش آموخته علوم پزشکی نمی باشند ولی به علوم حقوق پزشکی اشراف کامل دارند. در صورت احراز مقصر بودن پزشک معالج ، در نهایت به پرداخت دیه محکوم می شود و از نظر جنبه عمومی به مجازات و یا مجازات های جایگزین حبس محکوم می شوند.

این موارد در ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی و آیین نامه مرتبط با آن پیش بینی شده است. نکته حائز اهمیت میباشد اینکه قصور پزشکی از دید اصل شخصی بودن جرم، صرفا به خود پزشک و در نهایت در موارد خاص به مسئولین و کارشناسان فنی برمی گردد. لذا در اصل قصور برای سایر مدیران و رئیس بیمارستان مسئولیتی ایجاد نمی کند.

وکیل قصور پزشکی


مقصود از وکیل قصور پزشکی وکیلی است که، در دعاوی کیفری مربوط به جرایم پزشکی تخصص داشته و تمرکز وی در این حوزه می باشد. در نظر داشته باشید دعاوی پزشکی با توجه به پیچیدگی و ابهامت و سختی اثبات از دعاوی سخت می باشد و وکلای معدودی توانایی انجام ان را دارند. در صورتی که نیاز به وکیل متخصص دعاوی پزشکی دارید میتوانید ابتدا با ما مشورت کنید. جهت رزرو وقت مشاوره با شماره تماس های داخل پیج تماس بگیرید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه ثبت شده است.

  1. با سلام من سال ۹۴ ارتودنسی انجام دادم که سال ۱۴۰۱ به درخواست خودم برداشته شد اما کاملا دندانهای من ناقص شده نه رابطه بین فکین درسته و هم بین دندانهای من فاصله افتاده

  2. چقدر باید کثیف باشید که دم و دستگاه تشکیل بدید برای شکایت از پزشک!! این همه استرس و فشار و شب نخوابی پزشک بکشه از این طرف یه عده امثال شما دنبال کندن ازشون باشه!! این پولا کثیف و حرومه!

    • چقدر بی منطقید شما.پزشک بی سواد بزنه جون منو بگیره یا خسارت وارد کنه هیچ‌کسیم کاریش نداشته باشه.شب نخوابی وظیفه وشغل اونه.پلیس ها، آتش نشان ها، پرستارها و…..هم شبا بیدارن…خدا لعنت کنه پزشک بی سواد رو