شکایت از فروشنده ی کالای معیوب یا تقلبی

۱۰ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
شکایت از فروشنده
به این مطلب امتیاز دهید

فروش کالای معیوب یا متقلبانه توسط فروشنده، برای خریدار حق فسخ یا ارش ایجاد می نماید. در این مقاله به بررسی شرایط و نحوه ی مطالبه ی این حقوق می پردازیم.

روش های طرح شکایت از فروشنده چیست؟

ایا حق فسخ دارای مهلت می باشد؟

استثنائات حق فسخ با وجود عیب در کالا چیست؟

شکایت از فروشنده به علت فروش کالای معیوب

اگر در عقد بیع فروشنده به تعهد خود مبنی بر تحویل کالای سالم عمل ننماید، خریدار می تواند از دو طریق اقدام نماید. کالای مورد معامله باید دارای همان شرایطی باشد که دو طرف عقد راجع به آن در قرار داد توافق نموده اند و خریدار به دلیل وجود ویژگی های مورد نظر خود در کالا، اقدام به خرید آن نموده است. حال اگر کالا به هر دلیلی فاقد ویژگی های مورد نظر باشد، معیوب محسوب می شود و خریدار به این علت میتواند معامله را فسخ و یا مابه التفاوت کالای سالم با معیوب را مطالبه نماید که تحت عنوان خیار عیب در قانون مدنی مطرح شده است. در ادامه به بررسی مفهوم خیار عیب و شرایط اعمال آن میپردازیم.

خیار عیب

در قانون مدنی برای تعریف خیار عیب نوشته شده است: ” اگر بعد از معامله ظاهر شود که مبیع معیوب بوده ، مشتری مختار است در قبول مبیع با اخذ ارش یا فسخ معامله ” .

عیب موجود در کالا بر اساس نظر اساتید حقوقی باید دارای یکی از این دو شرط باشد: عیب موجود در کالا باید به نحوی باشد که امکان استفاده از کالا غیر ممکن و یا کم شده باشد و یا از ارزش کالای مورد نظر بکاهد تا خریدار بتواند از خیار عیب استفاده کند.

شرایط اعمال خیار عیب:

وجود این دو شرط برای اعمال خیار عیب ضروری است:

۱. عیب باید در زمان انعقاد عقد وجود داشته باشد.

۲. خریدار از وجود عیب ناآگاه باشد. حتی اگر عیب ظاهری بوده ولی خریدار متوجه نشده است خیار عیب محفوظ است.

همچنین توجه داشته باشید اگر عیب بعد از انعقاد عقد پدید آید ولی کالا تحویل مشتری نشده باشد خیار عیب محفوظ خواهد بود.

استثنائات خیارعیب

۱. اگر بعد از تحویل کالا به خریدار عیب جدیدی در آن ایجاد شود.

۲. اگر کالا نزد مشتری تلف شود و یا آن را به دیگری انتقال دهد.

۳. هم چنین وقوع هر گونه تغییر در مبیع بعد از تحویل، می تواند منجر به از بین رفتن حق فسخ شود. حتی اگر این تغییر ناشی از فعل خریدار نباشد.

مطالبه ی مابه التفاوت کالای سالم با کالای معیوب (ارش)

راه حل دوم در خیار عیب مطالبه ی مابه التفاوت قیمت کالای سالم با قیمت کالای معیوب است که به آن ارش می گویند. ماده ی ۴۲۷ قانون مدنی در مورد چگونگی تعیین ارش است:” قیمت حقیقی مبیع در حال بی عیبی و قیمت حقیقی آن در حال معیوبی توسط کارشناس رسمی معین شود.

شکایت از فروشنده به علت فروش کالای تقلبی

این موضوع در ماده ی ۴۳۸ تا ۴۴۰ قانون مدنی مطرح شده است. بر این اساس در صورتی که کالای تقلبی را خریداری کرده باشید مستند به خیار تدلیس میتوانید طرح دعوا نمائید. در صورت وجود شرایطی موضوع میتواند مشمول کلاهبرداری باشد. مجازات کلاهبرداری علاوه بر جبران خسارت دارای مجازات حبس و جزای نقدی خواهد بود.

در ادامه به توضیح کلی مفهوم خیار تدلیس می پردازیم.

خیار تدلیس چیست

تدلیس به معنی پنهان کردن عیب کالا از مشتری است. ماده ی ۴۳۸ قانون مدنی در توضیح خیار تدلیس گفته است: تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. یعنی فروشنده با دروغ و حیله کالا را دارای وصف مورد نظر خریدار جلوه دهد که به این علت برای خریدار حق فسخ ایجاد خواهد شد. یعنی برای تحقق خیار تدلیس وجود دو شرط ضروری است اولا فروشنده باید قصد فریب داشته باشد ثانیا کالا را دارای وصف موردنظر خریدار جلوه دهد. خیار تدلیس قابل اسقاط نیست چرا که اسقاط آن با نظم عمومی در تعارض است و زمینه ساز اعمال فریبکارانه خواهد بود. تدلیس در معامله معمولا می تواند مشمول کلاهبرداری باشد که در این حالت علاوه بر جبران خسارت دارای مجازات یک تا هفت سال حبس و جزای نقدی خواهد بود.

نکته ی مهم در مورد خیار عیب و خیار تدلیس فوری بودن آن است. به این معنا که خریدار در مهلت عرفی پس از اطلاع از وجود عیب در کالا و یا تقلبی بودن آن می بایست نسبت به شکایت حقوقی اقدام نماید وگرنه اختیار فسخ و یا مطالبه ی ارش را نخواهد داشت.

روش های طرح شکایت

جهت پیگیری این موضوع دو روش وجود دارد:

طرح شکایت حقوقی از فروشنده ی کالای تقلبی نیازمند ثبت درخواست در دفتر خدمات قضایی است و هزینه ی آن بر اساس تعرفه های سالانه تعیین می شود.

هم چنین از طریق اتحادیه های اصناف و تعزیرات حکومتی نیز می توانید به طرح شکایت بپردازید که این روش هزینه ایی برای شما در بر ندارد. روند رسیدگی در این شیوه سریع تر است. ابتدا می بایست رسید خرید کالا را به همراه شکواییه به اتحادیه ی مربوطه ارائه دهید. اگر از طریق اتحادیه ی اصناف به نتیجه نرسیدید میتوانید به تعزیرات حکومتی مراجعه نمائید. پیشنهاد می کنیم اگر خسارت قابل توجهی به شما وارد شده است از طریق حقوقی اقدام نمائید.

در این مقاله به بررسی تفضیلی شکایت از فروشنده به دلیل فروش کالای معیوب یا تقلبی پرداختیم. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره حقوقی در این خصوص می توانید با وکلا و مشاوران مجموعه ی دادیاران در ارتباط باشید.

ارش چیست؟

مابه التفاوت قیمت کالای سالم با قیمت کالای معیوب است

عیب موجود در کالا باید دارای چه شرایطی باشد تا خریدار حق فسخ داشته باشد؟

۱.عیب باید در زمان انعقاد عقد وجود داشته باشد.
۲. خریدار از وجود عیب نا آگاه باشد. حتی اگر عیب ظاهری بوده ولی خریدار متوجه نشده است خیار عیب محفوظ است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

مجازات سوء استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی

چک یکی از اسناد مهم تجاری است که مانند اسکناس و وجه رایج در مبادلات استفاده می شود. موضوعات کیفری و جرائم متفاوتی میتواند با...

شکایت چک از طریق اجرائیه اداره ی ثبت و شکایت حقوقی چک

در بین انواع چک ها، برخی از آنها قابلیت طرح شکایت  کیفری دارند. اما بعضی از آنها را نمی توان از طریق داداگاه کیفری پیگیری...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.