آیا تکدی گری جرم است؟

۱ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تکدی گری
به این مطلب امتیاز دهید

آیا تکدی گری جرم است؟


تکدی گری یا همان گدایی یکی از کارهایی است که در بسیاری از جوامع وجود دارد و رایج است و ما همواره افرادی را می بینیم که در کنار خیابان، سر چهارراه ها، بازارها و… به این کار مشغول اند. در این عمل، افراد سعی در به رحم آوردن دل دیگران دارند تا بتوانند از آنها پول بگیرند. علت بوجود آمدن این مسئله، ناتوانی افراد در برآورده کردن نیازهای خود و خانوادشان، نبود شغل مناسب و همچنین در اغلب موارد مشکل اعتیاد به مواد مخدر در افراد تکدی گر است. بسیاری اوقات می بینیم که افراد کهنسال یا کودک هستند که این افراد نیز ناتوان از انجام کار و یا برآوردن نیازهای خود هستند. فیلم و سریال های بسیاری برای کودکان کاری که مشغول به تکدی گری هستند، ساخته شده است. این شغل گاهی اوقات مافیایی را در پشت پرده ی خود دارد. آیا به نظر شما کمک کردن به این افراد خوب است و ما باید به آن ها کمک کنیم یا خیر؟ آیا پدر و مادر حق دارند که کودک خود را به گدایی بفرستند تا از درآمد این عمل برای زندگی استفاده نمایند؟

در ادامه ی مطلب می خواهیم به این سوال بپردازیم که آیا تکدی گری جرم است یا خیر؟ اگر جواب مثبت است، مجازات این عمل چیست؟ آیا کسی می تواند کودکان را وسیله ای برای انجام این عمل قرار دهد؟

 

تعریف تکدی گری


تکدی گری همانطور که از اسمش مشخص است به معنای گدایی کردن است و همه ی ما بارها تجربه ی برخورد با این افراد را داشته ایم و دیده ایم و به خوبی با مفهوم این واژه آشنایی داریم. در واقع در این عمل افراد با ایجاد حس ترحم و دلسوزی دیگران، سعی در گرفتن کمک مالی و پول دارند. ما بسیاری از این افراد را می بینیم که با بسته ای آدامس یا جوراب یا گل به سراغ دیگران می روند و التماس می کنند تا از آن ها خرید کنند یا حتی بعضی از آن ها سر چهارراه ها ماشین افراد را تمیز می کنند. در جایی که این افراد با زور و اصرار و التماس می خواهند که از دیگران پول دریافت کنند، به این عمل کلاشی می گویند. قانون گذار در ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، هر فردی را که از طریق تکدی گری و یا کلاشی امرار معاش کند یعنی به عنوان شغل و منبع در آمدش، انتخاب نماید را مجرم در نظر گرفته است و برای آن مجازات تعیین کرده است.

مجازات کیف قاپی چیست؟

مجازات گدایی


از آن جا که این تکدی گری وسیله ی سوء استفاده و امرار معاش عده ی زیادی می شود و واقعا تاثیرات مخربی در سطح جامعه می گذارد، قانون گذار افرادی را که تکدی گری و کلاشی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده اند را مجرم شناخته و برای آن ها مجازات حبس بین یک تا سه ماه را در نظر گرفته است.

 

ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی:

« هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرا معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم‌ خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست‌آورده است‌ مصادره خواهد شد.»

همچنین قانون گذار بیان کرده است که اگر فردی تمکن مالی داشته باشد و همچنان به تکدی گری و کلاشی مشغول باشد، در صورت دستگیری این فرد، علاوه بر اینکه به مجازات حبس مذکور محکوم می شود، تمامی اموالی که از این راه بدست آورده است نیز به نفع دولت مصادره می شود.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

 

مجازات به تکدی گماشتن کودکان


از آن جا که کودکان قشر بسیار ناتوان و آسیب پذیری در جامعه هستند که توان اعتراض و دفاع از خود در برابر ظلم دیگران را ندارند،  همواره عده ای از افراد هستند که با سنگدلی و بی رحمی تمام، کودکان بی سرپرست و بدون مراقب را برای گدایی و تکدی گری به خیابان ها می برند و از حاصل کار آن ها کسب درآمد می کنند. حتی گاهی اوقات این افراد غریبه نیستند و پدر و مادر آن کودک اند. در اینجا قانون گذار در ماده ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی، برای هرکسی که کودکی را وسیله ای برای تکدی قرار دهد، مجازات حبس بین سه ماه تا دو سال و پس دادن تمام اموالی که از این راه بدست آورده است، تعیین کرده است و در اینجا فرقی بین پدر و مادر با یک فرد غریبه وجود ندارد.
ماده ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی:

« هر کس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد کلیه ‌اموالی که از طریق به دست‌آورده است محکوم خواهد شد.»

نتیجه گیری


هیچکدام از ما نمی توانیم بگوییم که آیا کمک کردن به این افراد خوب است خیر اما بنظر می رسد که اگر دولت بستر مناسب برای اشتغال افراد را ایجاد بکند می توان تا حدی از این جرایم کاست. در جلوگیری از شیوع این عمل، مردم نیز نقش به سزایی دارند. مثلا در شهر تبریز به این دلیل که آن ها به گدایان یا متکدیان هیچ کمکی نمی کنند، تبریز به شهر بدون گدا معروف است زیرا در نتیجه ی یک اقدام همگانی، کمکی به این افراد صورت نگرفته و وقتی که متکدیان درآمدی نداشتند در نهایت منجر به ریشه کن شدن این عمل شده است.

 

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای کیفری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.