تنفیذ طلاق چگونه است؟

۱۱ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
گروه وکلای دادیاران
۵/۵ - (۱ امتیاز)

طلاق به عنوان آخرین راهکار برای خاتمه دادن به زندگی مشترک است و همواره تلاش شده تا زوجین مجددا کنار هم باز گردند و زندگی مشترکشان را ادامه دهند. از اجباری کردن جلسات مشاوره و ارجاع به داوری و طول و کش دادن مراحل طلاق و اخذ گواهی عدم امکان سازش و… همه و همه برای این منظور وضع شده اند که زوجین در طول این مدت خوب فکرهایشان را بکنند تا اگر راهی وجود دارد مجددا کنار هم بازگردند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

در نهایت اینکه اگر هیچکدام از راهکار ها جواب نداد و طرفین همچنان مصرَ بر طلاق بودند، در اینجا باید پس از طی کردن مراحل طلاق اعم از طلاق توافقی و یا طلاق یک طرفه و دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه، طلاق خود را در دفاتر ثبت طلاق، ثبت نمایند. در مورد افرادی که در ایران ساکن هستند که که تکلیف رسیدگی مشخص و واضح است. اما در مورد افراد ایرانی ای که خارج از ایران اقامت دارند نیز قانون گذار شرایط خاصی را در نظر گرفته است که اصطلاحا به آن تنفیذ طلاق می گویند.

ازدواج با اتباع خارجی

مفهوم رجوع در طلاق

حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق

تنفیذ طلاق چیست؟ 

تنفیذ به معنای تایید نمودن و اجازه دادن است. هنگامی که زوجین در خارج از ایران اقامت داشته باشند و بخواهند طلاق بگیرند و طلاقشان را به صورت رسمی ثبت نمایند، بحث تنفیذ طلاق به میان می آید. زمانی که زوجین در خارج از ایران، اقدام به ثبت طلاق می کنند این طلاق باید توسط دادگاه های صلاحیت دار ایرانی تایید و تنفیذ شود. تنفیذ شرایط ویژه ی خود را دارد. در واقع رای طلاقی که توسط داگاه خارجی صادر شده است باید باید شرایط ویژه ای داشته باشد:

  • دادگاه صالح به رسیدگی دعوای طلاق باشد.
  • قانون کشور خارجی در مورد طلاق با قانون ایران در خصوص طلاق مغایرتی نداشته باشد.

به همین دلیل اگر دادگاه صالح به رسیدگی موضوع طلاق نباشد یا اگر قوانین آن جا در مورد طلاق مغایر با قوانین ایران باشد، در اینجا تنفیذ از طرف دادگاه های ایرانی صورت نمی گیرد.

امروزه باید رای طلاق به تایید کنسولگری ایران در آن کشور برسد. این مسیر راحت تر است زیرا تنفیذ توسط کنسولگری ایران در همان کشور انجام می شود و دیگر نیازی به تایید توسط محاکم داخل در ایران نیست. اما اگر حکم دادگاه به تایید کنسولگری ایران نرسد فاقد اثر است و طلاق صورت نگرفته است.

ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱:

« هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیتدار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجراء نمی‌شود مگر آن که دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند.
تبصره ـ ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری‌ های جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین یا زوج با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیـتدار که با پیشنهـاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگری‌ها معرفی می‌شوند امکان‌پذیر است. ثبت طلاق رجعی منوط به انقضای عده است.
در طلاق بائن نیز زوجه می‌تواند طلاق خود را با درخواست کتبی و ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار فوق در کنسولگری ثبت نماید.
در مواردی که طلاق به درخواست زوج ثبت می‌گردد، زوجه می‌تواند با رعایت این قانون برای مطالبه حقوق قانونی خود به دادگاه‌های ایران مراجعه نماید.»

مشاوره حقوقی دادیاران

 

در مورد ثبت طلاق قوانین کدام کشور رعایت می گردد؟


طلاق در دسته احوال شخصیه قرار دارد و این مسئله تابع قوانین ایران است. در واقع در قواد بین المللی هر کشوری خودش حق دارد تعیین نماید که در مورد تابعین او در کشور دیگر چگونه برخورد شود. همانطور که ثبت طلاق در ایران شرایط خاص خودش را دارد، قانون گذار ایرانی تعیین کرده است که در خارج از کشور هم برای ثبت طلاق باید مطابق همان قوانین ایران عمل شود.

ماده ۶ قانون مدنی:

« قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارجه باشند مجری خواهد بود.»

 

اگر یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد کدام دادگاه صالح به رسیدگی است؟


در شرایطی که یکی از طرفین خارج از ایران اقامت داشته و دیگری در ایران اقامت داشته باشد، در اینجا دادگاه محل اقامت شخصی که در ایران سکونت دارد صالح است و به موضوع طلاق رسیدگی می کند.

اما اگر یکی یا هر دو نفر آن ها در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت شخص در ایران صالح است و اگر هر دو ساکن باشند اما اقامتگاه موقت آن ها متفاوت باشد، دادگاه محل اقامت موقت خانم صالح به رسیدگی خواهد بود.

ماده ۱۴ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱:

« هرگاه یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی صالح است. اگر زوجین مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آنان در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران و اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زوجه برای رسیدگی صالح است. هرگاه هیچ ‌ یک از زوجین در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی را دارد، مگر آنکه زوجین برای اقامه دعوی در محل دیگر توافق کنند.»

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.