قبل از خرید ملک به این نکات توجه کنید

۲۶ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
گروه وکلای دادیاران
۵/۵ - (۱ امتیاز)

می خواهم خانه بخرم، چیکار کنم سرم کلاه نره؟ مهمترین نکات خرید ملک چیست؟

در خرید ملک و املاک و خانه، افراد همواره پول بسیاری هزینه می کنند. به همین دلیل همیشه ترس این را دارند که مبادا سرشان کلاه برود. همانطور که می دانید امروزه کلاهبرداری ها بسیار حرفه و دقیق صورت می گیرد. بنابراین اگر دقت نکنید ممکن است زمانی متوجه شوید که شخص ملک را علاوه بر شما به چند نفر دیگر فروخته است. یا اینکه شخص ملکی دیگری را به شما فروخته است و بعد هم فرار کرده است.

در ادامه مطلب نکات ضروری و مهمی را در خصوص خرید ملک بیان می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید یک خرید مطمئن و راحت داشته باشید.

 

۱) شناسایی فروشنده

  • کسی که قصد خرید از او را دارید و ملک متعلق به اوست باید کاملا مورد شناسایی قرار بگیرد و اسناد هویتی او چک شود.
  • همچنین اگر شخصی تحت عنوان نمایندگی یا وکالت اقدام به فروش مال دیگری می نماید باید وکالتنامه را مشاهده نموده و ببینید که آیا فروش ملک در حوزه صلاحیت او است یا خیر؟ آیا او صلاحیت دریافت پول از شما را دارد یا خیر؟ و اطلاعات موکل را با صاحب ملک تطبیق دهد.
  • اگر ملک از دسته املاکیست که مالکان آن را به ارث برده اند باید حتما تمام وراث رضایت به فروش ملک داشته باشند و همچنین مشخصات تمامی وراث با گواهی انحصار ورثه تطبیق داده شود.
  • حتما باید چک کنید که فرد مورد نظر ممنوع المعامله نباشد. برای اطلاع می توانید از دفاتر ثبت اسناد کشور یا اداره ی ثبت اسناد و املاک و یا معاونت قضائی دادستانی کل کشور استعلام بگیرید.

چه کسانی ممنوع المعامله هستند:

  • افراد محجور که شامل دیوانگان و کودکان و افراد غیر رشید است.
  • افرادی که در دادگاه محکوم هستند و توقیف اموال در مورد آن ها صورت گرفته است. این افراد حق انجام معامله در مورد ملک توقیف شده را تا پایان تعیین تکلیف در مورد آن، ندارند.
  • تاجر ورشکسته که حکم ورشکستگی او صادر شده است.

۲) توجه به مشخصات ملک

از آن جا که اسناد انواع مختلفی دارند، افراد برای اینکه معامله ای انجام بدهند باید بدانند که سند ملک مزبور از چه نوع سندی  است. سپس متناسب با قوانین ثبتی سند مورد نظر، صحت سند را چک نمایند.

می توانید از طریق کد رهگیری ملک مورد نظر از سامانه دفتر اسناد و املاک، استعلام ملک مورد نظر را بگیرید.

همچنین باید اطلاعات مندرج در سند را با ملک مورد نظر تطبیق دهید. از لحاظ متراژ، امکانات، محل قرار گرفتن ملک، طبقه ، تعداد اتاق ها و…

پس از اینکه خود سند، صحیحی بود باید اطلاعات مندرج در سند را با اطلاعات مالک ملک (فروشنده) تطبیق دهید.

در چه صورت ملک قابل معامله نیست؟

۱.رهنی بودن ملک

ملکی که در رهن قرار دارد، قابل فروش نمی باشد. در نتیجه تا زمانی که فک رهن صورت نگرفته است، امکان فروش ملک و انتقال آن به دیگری وجود ندارد.

۲.ملکی که در بازداشت باشد

یعنی توسط قانون توقیف شده باشد، غیر قابل فروش است. به همین دلیل اگر معامله ای در مورد آن صورت بگیرد، باطل است و مالکیت به خریدار جدید منتقل نمی شود. حتی این اقدام بر اساس ماده ۶۶۳ قانون مجازات اسلامی، جرم است.

۳.ملکی که در اجاره است

قابلیت خرید و فروش دارد اما حتما باید قبل از خرید ملک، اجاره نامه را چک کرده و مطالعه نمایید.

نکات مهم در  تنظیم قرارداد خرید ملک:

الف) ذکر انشعابات ملک و پارکینگ و انباری در قرارداد

حتما تمام انشعابات ملک مثل آب، برق، گاز، خط تلفن ثابت و … را در قرارداد به طور دقیق ذکر نمایید. همچنین اگر ملک مزبور انباری و پارکینگ مشخصی دارد، حتما اطلاعات آن ها به طور دقیق در قرارداد ذکر شود.

ب) دریافت مفاصا حساب بدهی مالک

مفاصا حساب به معنای آن بدهی هایی است که در مورد مالیات ملک مورد نظر و بدهی های معوقه ی آن وجود دارد. در واقع صاحب ملک باید این اطلاعات را در اختیار خریدار قرار دهد و در مورد آن ها توافق نمایند. همچنین خریدار می تواند از طریق اخذ استعلام از ادارات مرتبط، از صحت اطلاعات اطمینان حاصل نماید.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

ج)عدم پرداخت تمام وجه به فروشنده

تا زمانی که ملک را به طور کامل تحویل نگرفته اید و سند ثبتی آن به نام شما به درستی منتقل نشده است، کل مبلغ معامله را نپردازید!!

حتما مواعد پرداخت مبلغ و تحویل ملک را در قرارداد ذکر نمایید.

اگر چکی داده می شود حتما مواطب باشید که چک سرقتی نباشد. و حتما اطلاعات چک را در قرارداد ذکر کنید.

د)مشخص کردن شرایط فسخ معامله

در قرارداد خود تمام راه های فسخ و حق و حقوقات طرفین را به طور کامل ذکر نمایید و شرایط آن ها را نیز بنویسد. زیرا در اینصورت هم شخص به حقوق خود آگاه است و هم اینکه امکان اینکه افراد زیر حرف خود بزنند از بین می رود.

راه های فسخ معامله نیز قائل شدن انواع خیارات، بر اساس شرایط و خواسته های دو طرف، است.

و)تنظیم قرارداد در یک بنگاه املاک معتبر

حتما معامله ی خود را در یک بنگاه معاملاتی املاک که از طرف اتحادیه ی املاک مجوز دارد، انجام دهید. حتما مجوز کسب بنگاه را مشاهده کنید. زیرا اگر قرارداد خود را با شرایط قانونی تهیه نکنید، اعتبار قرارداد رسمی را نخواهد داشت.

ه)انتقال سند

حتما سعی کنید جریان انتقال سند را از طریق دفتر خانه به طور کامل به اتمام برسانید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

تحویل مبیع برخلاف شرایط مندرج در قرارداد

در عقد بیع اگر طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند می توان مطابق قانون، نسبت به مطالبه ی خسارت و جبران ضرر وارده اقدام نمود. اگر...

سوءاستفاده از وکالت تام الاختیار، اقدام قانونی و پیشگیری

وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت می باشد که وکیل برای امور مشخص شده نیاز به اجازه ی موکل ندارد و راسا می تواند اقدام نماید....

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.