قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟

۱۱ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
قرارداد-الکترونیک-وکالت
به این مطلب امتیاز دهید

قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟


قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟

آیا با وجود این قرارداد باز هم نیاز به تنظیم قرارداد دست نویس است؟

وکیل و موکل باید برای موضوعی که مورد وکالت است یک قرارداد تنظیم نمایند. در این قرارداد نیز حدود صلاحیت وکیل و دستمزد او و موضوع مورد وکالت بین طرفین نوشته می شود. در گذشته این قرارداد به صورت دستی تنظیم می شد اما امروزه به صورت الکترونیکی تنظیم می شود. ما در مورد نکات مهمی که در تنظیم قرارداد با وکیل باید مد نظر داشته باشید در مطلبی دیگر صحبت کردیم.

در این مطلب می خواهیم در مورد قرارداد وکالت الکترونیک صحبت کنیم.

نحوه ثبت قرارداد الکترونیک


  • ابتدا وکیل باید به سامانه وکلا وارد شود و رمز و شماره ملی خود را وارد نماید.
  • با وارد کردن رمز موقتی که به شماره ی شما ارسال شد، می توانید وارد صفحه کاربری خود شوید.
  • در صفحه ی مورد نظر بر روی گزینه ی تنظیم قرارداد الکترونیک کلیک کرده و سپس نوع قرارداد خود را مشخص می کنید و محتویات قرارداد را تنظیم می کنید.
  • موضوع وکالت را مشخص می کنید و در صورتی که موضوع مد نظر شما در پیش فرض ها نبود خودتان وارد نمایید.
  • سپس در سامانه ی ثبت قرارداد الکترونیک مشخصات موکل خود را می نویسید. البته موکل باید از قبل در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد تا مشخصات او قابل رویت باشد.
  • اگر قرار است که تعداد وکلا چند نفر باشد و اینکه نحوه ی کار وکلا به چه صورت است و دستمزد آن ها را باید در قسمت وکیل وارد کنید. همچنین اگر قرار است که موکلین چند نفر باشند نیز باید مشخصات آن ها را در قسمت موکل وارد نمایید.
  • سپس در مرحله ی بعدی باید مشخصات طرف دعوی و موضوع دعوا یا دعاوی ای که با آن ها دارید را وارد نمایید.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

 

پرداخت حق الوکاله در قرارداد الکترونیک به چه صورت است؟


در قراراداد وکالت الکترونیک وجه حق الوکاله ی وکیل را می توانید به صورت نقدی و غیر نقدی بپردازید. در صورتی که غیر نقدی بود حتما باید میزان ارزش آن را بیان کنید. مثلا یک اتومبیل به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان.

نحوه ی امضای وکیل و موکل به چه صورت است؟


در قرارداد وکالت الکترونیک نحوه درج امضای وکیل به این صورت است که برای درج امضا ی وکیل، باید بر روی علامت آبی جلوی اسم خود کلیک نماید.

اما نحوه ی تایید موکل به این صورت است که سامانه اس ام اسی را که حاوی  رمز یکبار مصرف است برای موکل ارسال می کند و موکل باید آن را به وکیل بدهد. وکیل آن رمز را وارد می کند و امضای موکل را درج می کند و بعد یک پیامک برای موکل ارسال می شود که امضای شما درج شد.

سپس وکیل تایید نهایی را می زند و باید این کار کد رهگیری ارسال می شود.

می توانید بعد از دریافت کد رهگیری قرارداد مورد نظر را پرینت بگیرید.

این قرارداد نیاز به تمبر ندارد.

 

در چه زمانی می توان قرارداد را باطل کرد؟

تا قبل از اینکه وکیل تایید نهایی را بزند و کد رهگیری ارسال شود، قرارداد وکالت الکترونیک قابل ابطال خواهد بود.

 

گروه حقوقی دادیاران _ وکیل پایه یک دادگستری
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

 

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

تحویل مبیع برخلاف شرایط مندرج در قرارداد

در عقد بیع اگر طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند می توان مطابق قانون، نسبت به مطالبه ی خسارت و جبران ضرر وارده اقدام نمود. اگر...

سوءاستفاده از وکالت تام الاختیار، اقدام قانونی و پیشگیری

وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت می باشد که وکیل برای امور مشخص شده نیاز به اجازه ی موکل ندارد و راسا می تواند اقدام نماید....

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.