نحوه اثبات نسب

۱۴ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
نحوه-اثبات-نسب
۴/۵ - (۱ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۶ دقیقه

نحوه اثبات نسب


آیا راهی برای اثبات نسب وجود دارد؟

چه مدارکی برای اثبات آن مورد نیاز است؟

پیوند خونی ای که میان افراد وجود دارد، نسب گفته می شود. این که افراد به واسطه ی رابطه ی خونی به هم متصل می شوند و با هم مرتبط می شوند، موجب بار شدن یکسری آثار حقوقی برای آن ها در مورد امور ارثیه خواهد بود. در اداره ی ثبت احوال در هنگام صدور شناسنامه، نسب فرد را مد نظر قرار می دهد.

نسب چیست؟


می توان گفت که نسب به معنای همان خویشاوندانی است که به واسطه ی خونی با هم  ارتباط دارند. مثلا میان پدر و مادر نسب به فرزند رابطه ی نسبی وجود دارد. میان نوه و پدر بزرگ رابطه ی نسبی وجود دارد.

اما در مقابل میان خود زن و شوهر رابطه ی نسبی وجود دارد بلکه رابطه یان ها سببی است. یعنی به واسطه ی سببی به نام ازدواج آن ها با هم ارتباط دارند.

در چه زمانی می توان نسب را اثبات نمود؟


در دو زمان می توان به این کار اقدام نمود:

  • اثبات نسب در زمان دوام عقد ازدواج: بر اساس یک سری نشانه های مثل اینکه از زمان اخرین رابطه ی جنسی میان زوجین تا هنگام تولد بچه کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه نگذشته باشد، بچه متعلق به شوهر خواهد بود. پس در این شرایط نسب بچه به پدر و مادرش ثابت خواهد بود.
  • اثبات نسب پس از از بین رفتن عقد ازدواج:  در صورتی که خانم بعد از طلاق ازدواج نکند، هربچه ای که بعد از طلاق آن ها متولد می شود، متعلق به مرد است. اما اگر خانم بعد از طلاق، مجددا ازدواج نموده باشد، و بعد بچه ای به دنیا بیاورد، در صورتی که از طلاق آن ها کمتر از ۱۰ ماه نگذشته باشد و از تاریخ ازدواج دوم، شش ماه گذشته باشد، بچه متعلق به شوهر دوم است.

البته که آزمایش DNA امروز بسیاری از این مشکلات را حل کرده است و نیازی به این قوانین احساس نمی شود.

نحوه باطل کردن صیغه محرمیت

مراحل شناسنامه گرفتن برای فرزند صیغه ای

حضانت فرزند

نحوه اثبات نسب


برای اثبات نسب به پدر با اینکه دشوار است، اما راهی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

اثبات از طریق اقرار:


برای اثبات نسب از طریق اقرار شرایطی وجود دارد که در ماده ۱۲۷۳ قانون مدنی آمده است:

“ماده ۱۲۷۳ قانون مدنی:

اقرار به نسب در صورتی صحیح است که اولا تحقق نسب بر حسب عادت و قانون ممکن باشد ثانیا کسی که به نسب او اقرار شده‌ تصدیق کند مگر در مورد صغیری که اقرار بر فرزندی او شده به شرط آن که منازعی در پیش نباشد.”

در ماده فوق چند شرط را در اثبات نسب می بینیم:

  1. نسبی که به آن اقرار می شود باید به صورت عرفی و قانونی صحیح و پذیرفته شده باشد. برای اقرار ی که عرفا پذیرفته باشد باید به طور مثال بیان کرد که فرزندی که همه می دانند متلعق به خانواده ی دیگریست و در آن خانواده متولد شده و رشد کرده است، خانواده تولد فرزند را دیده اند، این مسئله از نظر عرفی پذیرفته نخواهد بود. در موردی که نسب باید قانونا پذیرفته شدهباشد نیز به این صورت است که به طور مثال اقرار نسب نسبت به پدر شوهر امکان پذیر نخواهد بود زیرا ازدواج عروس و پدر شوهر غیرقانونی است.
  2. کسی که برای نسب او اقرار شده است، اقرار شخص را تائید و تصدیق نماید. در صورتی که شخصی که نسب به نسب او اقرار شده، کودک باشد، کس دیگری در مورد نسب او ادعایی نکرده باشد.
آیا می توان بعد از اقرار نسب، آن را انکار نمود؟

خیر، مطابق ماده ۱۲۷۷ قانون مدنی، امکان انکار بعد از اقرار مسموع نخواهد بود. در نتیجه اگر شخصی اقرار نماید که فلانی فرزند اوست و بعد بخواهد انکار نماید دیگر امکانش وجود ندارد.

” ماده ۱۲۷۷ قانون مدنی:

انکار بعد از اقرار مسموع نیست لیکن اگر مقر ادعا کند که اقرار او فاسد یا مبنی بر اشتباه یا غلط بوده شنیده میشود و همچنین است‌ در صورتی که برای اقرار خود عذری ذکر کند که قابل قبول باشد مثل اینکه بگوید اقرار به گرفتن وجه در مقابل سند یا حواله بوده که وصول نشده لیکن ‌دعاوی مذکوره مادامی که اثبات نشده مضر به اقرار نیست.”

مشاوره حقوقی دادیاران

مدارک مورد نیاز برای اثبات نسب چیست؟


برای اثبات نسب مشروع باید ابتدا رابطه ی زوجیت میان پدر و مادر طفل اثبات شود. در نتیجه هرگونه سند ومدرکی که بتواند وجود رابطه ی زوجیت میان پدر ومادر طفل در زمان انعقاد نطفه ی او را اثبات نماید، مورد نیاز است. مثلا عقدنامه، صیغه نامه، اقرار زوجین، شهادت شاهدان.

در مرحله ی بعدی باید نسب بچه نسبت به مادرش اثبات گردد. اثبات نمودن نسب مادر و فرزندی بسیار راحت است زیرا بچه از شکم همین مادر متولد شده و جای تردیدی وجود ندارد در اغلب موارد. اما گواهی پزشک یا ماما که بعد از زایمان صادر می شود می تواند مدرک اثبات نسب مادری محسوب شود.

سپس باید نسب پدری بچه اثبات گردد. در این مرحله می توان از اماره ای به نام اماره ی فراش استفاده نمود. اما راحت ترین راه همان آزمایش DNA یا ژنتیک در پزشکی قانونی است.

دادگاه صالح در دعوای اثبات نسب، کدام است؟

این مسئله در صلاحیت دادگاه خانواده می شود. و از جمله مواردی است که قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدید نظر استان است.

گروه حقوقی دادیاران _ وکیل خانواده
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.