پرداخت نفقه فرزندان برعهده چه کسی است؟

۷ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
نفقه فرزندان
به این مطلب امتیاز دهید
والدین در قبال فرزندان خود مسئول هستند. آن ها مسئول تربیت و آموزش و حفاظت از او هستند و باید نیاز های او را نیز برطرف نمایند و مخارج زندگی اش را تامین نمایند، نیازهایی از جمله نیاز به تحصیل و خوراک و پوشاک یا تهیه یک سر پناه مناسب. به هزینه های معمولی که والدین باید برای فرزندان خود بپردازند نفقه می گویند. نفقه به معنای مالیست که برای هزینه های متعارف زندگی باید پرداخت شود. در ادامه ی مطلب به مبحث پرداخت نفقه ی فرزندان می پردازیم.

نفقه فرزندان چیست؟ شامل چه مواردی می شود؟

نفقه به معنای برطرف کردن نیازهای واجب و متعارف زندگی همسر یا فرزندان است. در خصوص اینکه این نیازهای متعارف شامل چه مواردی می شود، در ماده ۱۲۰۴ قانون مدنی قانون گذار بیان کرده است. این موارد شامل:
  • تامین مسکن و سر پناهی برای این افراد
  • پوشاک
  •  خوراک
  •  لوازم مورد نیاز برای زندگی 
با توجه به توان مالی شخصی که وظیفه پرداخت نفقه را دارد، است.
ماده ۱۲۰۴ قانون مدنی:

« نفقه اقارب عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث‌البیت به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت منفق.»

پرداخت نفقه فرزندان بر عهده چه کسی است؟

نفقه فرزندان در وهله اول یک تکلیف بر عهده پدر است. پدر خانواده به عنوان کسی که به شغلی مشغول است و نان آور خانواده است و همچنین ریاست خانواده را برعهده دارد، وظیفه تامین نیازهای زندگی همسر و فرزندان خود را برعهده دارد. البته بر طرف کردن این نیازها بستگی به توان مالی او دارد. این وظیفه در قبال فرزندان دختر تا زمانی که ازدواج نمایند و در مورد فرزندان پسر تا سن هجده سالگی قابل مطالبه است. مشاوره حقوقی دادیاران

پرداخت نفقه فرزندان در صورت فوت پدر بر عهده چه کسی است؟

در صورتی که پدر خانواده فوت کرده باشد یا اینکه توان پرداخت نفقه را به اطرافیانش نداشته باشد در اینجا پدر بزرگ پدری مسئول پرداخت نفقه می شود. در صورتی که هیچکدام از اجداد پدری و پدر او  توان پرداخت نفقه را نداشته باشند یا اینکه فوت کرده باشند، مادر مسئول پرداخت نفقه فرزندان است. در جایی که مادر نیز زنده نباشد یا توان پرداخت نفقه نداشته باشد، این نفقه بر عهده پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری و مادر بزرگ پدری او قرار می گیرد.
ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی:
« نفقه اولاد بر عهده پدر است. پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است، با رعایت الاقرب‌ فالاقرب؛ در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها نفقه بر عهده مادر است. هر گاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب‌النفقه است و اگر چند نفر از ‌اجداد و جدات مزبور، از حیث درجه اقربیت مساوی باشند، نفقه را باید به حصه متساوی تادیه کنند.»

چه کسی باید برای نفقه ی فرزند اقدام نماید؟

هرکسی که وظیفه نگهداری فرزند را بر عهده دارد می تواند برای دریافت نفقه ی او اقدام نماید. این وظیفه پرداخت نفقه در قبال فرزندان دختر تا زمانی که ازدواج نمایند و در مورد فرزندان پسر تا سن هجده سالگی و در مورد تحصیل تا مقطع آموزش های واجب الزامی است. پدر باید با توجه به توان مالی خود نفقه را بپردازد و در صورتی که پدر به توان پرداخت نفقه داشته باشد ضمانت اجرای این عدم پرداخت نفقه، شش ماه تا دو سال حبس خواهد بود.

آیا پرداخت نفقه فرزندان نامشروع واجب است؟

در این باره نظرات مختلفی وجود دارد اما طبق یک نظر که منطقی تر بنظر می رسد در خصوص نفقه ی فرزندانی که از راه نامشروع به دنیا آمده اند، اما پدرش مشخص است و شناسنامه دارد، وظیفه ی پرداخت نفقه ی او بر پدرش واجب است. ولی عده ای معتقدند که هیچ نفقه ای بر عهده ی پدر قرار نمی گیرد.

آیا فرزندان می توانند نفقه ی معوقه را مطالبه کنند؟

در این مورد می توان گفت که فرزندان در دسته ی اقارب قرار می گیرند، حق مطالبه نفقه معوقه و گذشته که پرداخت نشده است را ندارند. آن ها تنها می توانند نسبت به آینده حق دریافت نفقه داشته باشند نه نسبت به گذشته.
ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی:
« زوجه در هر حال می‌ تواند برای نفقه زمان گذشته خود اقامه دعوی نماید و طلب او از بابت نفقه مزبور طلب ممتازه بوده و در صورت‌ افلاس یا ورشکستگی شوهر زن مقدم بر غرما خواهد بود، ولی اقارب فقط نسبت به آتیه می‌توانند مطالبه نفقه نمایند.»

دادگاه صالح برای رسیدگی به موضوع نفقه کدام دادگاه است؟

دادگاه خانواده مرجع صالح برای رسیدگی به مسئله ی نفقه ی فرزندان است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.