چگونه اعاده حیثیت کنیم؟

۲۴ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
چگونه اعاده حیثیت کنیم
به این مطلب امتیاز دهید

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۴ دقیقه

اعاده حیثیت چیست؟

چگونه می توان اعاده حیثیت نمود؟

برای دریافت خسارت های ناشی از هتک حیثیت باید چه کار کرد؟

همه ی ما اصطلاح اعاده ی حیثیت را بسیار شنیده ایم، هنگامی که کسی به دیگری ادعایی غیرواقعی یا تهمتی را نسبت می دهد، این عمل در قانون جرم است. فرد دیگر می تواند ازشخص اتهام زننده شکایت نموده و اعاده ی حیثیت کند. همچنین در مواردی وجود دارد که شخصی مورد محاکمه و بازداشت قرار می گیرد، در انتها می بینیم که بی گناهی شخص ثابت می شود. دراینجا نیز چنین شخصی می تواند نسبت به آبروی ازدست رفته خویش، خواستار اعاده ی حیثیت باشد.

اعاده ی حیثیت چیست؟


دعوی با موضوع اعاده حیثیت زمانی می تواند به جریان بیفتد، که یک فردی با طرح دعوایی، باعث لطمه به حیثیت وآبروی دیگری شود. در صورتیکه آن فرد موردِ افترا بتواند ثابت کند که چنین جرمی از سمت او انجام نشده است، در اینجا این شخص بعد از اثبات ادعای خود، می تواند علیه افترا زننده دعوای اعاده ی حیثیت طرح کند.

نکته: دعوای اعاده ی حیثیت جزو آن دسته از دعاویی است که باید شاکی خصوصی داشته باشد.

شرایط تحقق جرم افترا چیست؟


۱- اتهام ناروا و منتسب کردن جرمی به دیگری.

۲- مشخص بودن فردی که به وی اتهام ناروا زده شده است.

۳- عدم موفقیت در اثبات اتهام.

۴- ورود اتهام و آسیب به حیثیت و آبرو دیگری از طریق:

  • نوشتن اوراق خطی یا چاپی
  • انتشار این اورای که مشتمل بر ادعاست
  • سخنرانی و طرح ادعا در مجامع
  • درج آن ادعا در روزنامه جراید

افترا و توهین و مجازات آن

نشر اکاذیب چیست و چه مجازاتی دارد؟

اعاده حیثیت در قانون مجازات اسلامی


این موضوع دربخش تعزیرات در مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ جرم انگاری شده است. شخصی که اعتبار و آبروی او خدشه دارشده است، می تواند به جرم افترا از کسی که به او افترا زده، شکایت کند. در اینجا شخصی که افترا زده است، به موجب قانون مجازات، مجرم شناخته شده و محکوم به مجازات کیفری متناسب می شود.

مطابق با متن ماده ۶۹۷ قانون مجازات، قاضی پرونده در تعیین مقدار مجازات در محدوده ی ذکر شده در قانون اختیار دارد.

برای این جرم دو مجازات شلاق و حبس در نظر گرفته شده است که یکی از آنها را براساس صلاحدید دادگاه انتخاب می شود. در صورت تعیین مجازات حبس، به یک ماه تا یک سال و در صورت تعیین مجازات شلاق، تا ۷۴ ضربه قاضی می تواند حکم دهد.

ماده ۶۹۸ قانون مجازات به جرم افترا به دلیل نشر اکاذیب می پردازد. در این مورد زیان مادی یا معنوی به دیگری وارد می شود.

دراینجا نیز شرایط مانند ماده قبل است. بر اساس این ماده می تواند به دو ماه تا دو سال حبس تعزیری و یا تا ۷۴ ضربه شلاق حکم دهد. در ادامه شخص زیان دیده می تواند دعوای اعاده حیثیت خود را نیز علیه متهم به جریان بیاندازد.

مدعی اعاده حیثیت چگونه می تواند خواستار جبران خسارات معنوی وارد شده شود؟


شخصی که حیثیت و آبروی او لکه دار شده است، حتی در صورت صدور حکم بیگناهی باز هم ممکن است در اثر این افترا خسارات معنوی ایی به وی وارد شده باشد. در اینجا مطابق ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی، زیان دیده می تواند برای جبران خسارت معنوی خود طرح  دعوی نماید. هرچند که بنظر می رسد، تا به امروز چنین حکمی در دادگاه ها صادر نشده است.

طرح دعوای اعاده ی حیثیت

مهلت طرح دعوی:


در قانون مجازات موعد زمانی خاصی برای مطرح کردن شکایت افترا و اعاده ی حیثیت مطرح نشده است. اما بطور کلی برای حفظ مصالح و جلوگیری از ضایع شدن حقوق اشخاص، بهتر آن است که پس از اثبات بیگناهی و تبرئه شدن، در اولین فرصت، برای طرح این دعوا اقدام نمایند.

نحوه طرح دعوی و شکایت:


شخصی که مورد افترا قرار گرفته، بعد از ثابت کردن بیگناهی خود در محکمه، براساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات، باید شکایت افترای خود را به دادسرا تقدیم کند. باید در خواست کند که فرد افترا زننده را مورد تحقیق و تعقیب کیفری قراردهند. دادگاده، افترا زننده را برای ارائه اظهارات و دفاعیات می خواند. چنانچه سوء نیت افترا زننده محرز شود، کیفر خواست صادر می شود. و پرونده در دادگاه عمومی جزایی  روال رسیدگی خود را طی می کند.

گروه حقوقی دادیاران – وکلای کیفری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.