داوری دعاوی خانواده چیست

۱۸ مرداد, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
به این مطلب امتیاز دهید

داوری به طور کلی یعنی شخصی غیر از قاضی به دعوای بین دوطرف خارج از غالب دادگاه رسیدگی نماید. به این شخص داور گفته می شود. این شیوه ی رسیدگی مزایای زیادی نسبت به رسیدگی در دادگاه دارد. از آن جمله می توان به رسیدگی در زمان کوتاه و توافق بر انتخاب داور اشاره نمود. هم چنین داوری نیازی به تشریفات رسمی رسیدگی قضایی ندارد.داوری دعاوی خانواده دارای جزئیات و شرایطی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. هم چنین در بعضی دعاوی ممنوع شده است که آن ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

شرایط داور برای داوری در دعاوی خانواده

_مسلمان باشد
-چهل سال تمام داشته باشد
_آشنایی به مسائل اجتماعی و خانوادگی
_متاهل باشد و یا همسرش فوت نموده باشد.
_عدم اشتهار به فسق و فساد

داوری در امر طلاق

در ماده ی ۴۷۸ قانون آیین دادرسی مدنی چند دعوا از ارجاع به داوری ممنوع شده اند. یکی از این دعاوی طلاق است. برای روشن شدن مقصود قانون ابتدا باید به توضیح موارد ممنوعیت ارجاع به داوری بپردازیم تا مفهوم داوری در طلاق روشن شود.

موارد ممنوعیت ارجاع به داوری

دعاوی کیفری

دعاوی کیفری یکی از موضوعاتی است که داور صلاحیت رسیدگی و صدور حکم را در مورد آن ندارد. یعنی داور به طور کلی نمی تواند به جرائم رسیدگی نماید. زیرا موضوع مربوط به جرم و مجازات است و به همین علت از صلاحیت داور برای رسیدگی خارج است.

دعوای رسیدگی به اصل طلاق

در صورت درخواست طلاق دادگاه ابتدا طرفین را به داوری ارجاع می دهد مگر طلاق توافقی باشد. ماهیت این ارجاع، سازش بین طرفین و رفع اختلاف است و داور هیچ عنوان اختیار صدور حکم طلاق را ندارد. دعاوی طلاق ابتدای امر به داوری ارجاع می شوند مگر اینکه توافقی باشد.همان طور که اشاره کردیم دعاوی طلاق برای سازش به داور ارجاع می شود که در صورت توافق طرفین بر طلاق این مسئله موضوعیتی ندارد.

مراحل طلاق توافقی

طلاق یک طرفه و تفاوت آن با توافقی

قبل از مشاوره حقوقی پیش روانشناس بروید

دعوای رسیدگی به اصل نکاح

مقصود دعاوی مربوط به اثبات رابطه ی زوجیت، بطلان نکاح و یا انفساخ آن است.

نسب

یکی دیگر از دعاوی که از ارجاع به داوری ممنوع شده اند اثبات نسب و نفی ولد می باشد.

دعاوی ورشکستگی

موضوعی که مهم است و افراد در آن خصوص دچار اشتباه می شوند آن است که دعاوی راجع به شخص ورشکسته امکان ارجاع به داوری را دارد ولی داور نمی تواند حکم ورشکستگی صادر نماید.

امور حسبی

اموری که دادگاه مکلف است به آن ها رسیدگی کند حتی اگر اختلافی در آن خصوص نباشد. مانند قیمومیت، امور محجورین

دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی

این مورد نیز از ارجاع به داوری ممنوع شده است.

انواع دعاوی خانوادگی قابل ارجاع به داوری:

دعاوی راجع به حضانت، ملاقات طفل، نفقه اعم از نفقه ی زوجه و اقارب، اجرت المثل ایام زوجیت و دعاوی راجع به جهیزیه قابل ارجاع به داوری است.

استرداد جهیزیه بدون سیاهه،عواقب و قوانین مرتبط

اعتراض به رای داوری

بر اساس ماده ی ۴۸۹و ۴۹۰ قانون ایین دادرسی مدنی ظرف ۲۰ روز از صدور رای می توان به دادگاه ارجاع دهنده به داوری و یا مرجعی که می بایست حکم صادر نماید نسبت به رای صادره اعتراض نمود.

توجه داشته باشید که امروزه با گسترش داوری سازمان ها و موسسات به طور خاص به این امر می پردازند و قوانین و مقررات مشخصی دارند. اعتراض به رای داوری نیز میتواند به سازمان داوری به طور مستقیم ارائه شود. بهتر است ابتدا قبل از ارجاع امر به داوری اساسنامه ی سازمان مربوطه را مطالعه نمائید.

ایا می توان رابطه ی پدر فرزندی را از طریق داوری رسیدگی نمود؟

خیر اثبات نسب و نفی ولد از ارجاع به داوری ممنوع شده است و صرفا از طریق دادگاه قابل رسیدگی می باشد.

ایا امور حسبی مانند تعیین قیم را میتوان به داوری ارجاع داد؟

خیر به امور حسبی صرفا در دادگاه رسیدگی میشود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.