دیه تصادفات جرحی و منجر به فوت

۲۴ آبان, ۱۴۰۱ 2 مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
دیه تصادفات
۳/۵ - (۲ امتیاز)

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 9  وکیل آنلاین
  • چگونه در تصادف جرحی مطالبه ی خسارت کنیم؟
  • چطور از بیمه دیه بگیریم؟

به دلیل گستردگی مباحث دیه و بیمه شخص ثالث،تعدد شرکتهای بیمه و … بسیاری از افراد آگاهی کاملی از قوانین مرتبط با آن ندارند. داشتن آگاهی بیشتر باعث میشود فرد تمرکز کافی در هنگام بروز اتفاقات داشته باشد. ما در این مطلب سعی کردیم به صورت کلی اطلاعات لازم را در مورد تصادفات جرحی و مسائل و قوانین مرتبط با آن شرح دهیم .

اقدامات اولیه پس از یک تصادف جرحی

به طور کل تصادفات از دید حقوقی به انواع جرحی، خسارتی و جرحی-خسارتی تقسیم می شوند. حال خیلی فرق نمی کند که شما با وسیله نقلیه با خودروی دیگری برخورد کرده اید و یا موتور سیکلت و یا عابر پیاده.

  • در صورتی که افراد در تصادف دچار جرح ( آسیب جسمی ) گردند، تصادف شما تصادف جرحی می باشد. در آن صورت در کنار پلیس راهنمایی رانندگی، پلیس نیروی انتظامی هم در محل حاضر می شود. لذا پس از تماس با فوریت های پلیسی ۱۱۰، اپراتور از شما نوع تصادف را جویا می شود.
  • مامور راهنمایی رانندگی، کروکی و اظهارات شما و همچنین مدارک دو طرف که شامل گواهینامه، کارت ماشین و بیمه نامه شخص ثالث هست را بررسی می کند. در صورتی که تصادف جرحی باشد، وسایل نقلیه دو طرف به پارکینگ انتقال داده می شود.
  • پس از آن پلیس شمارو به کلانتری می برد و پرونده تشکیل می شود. فرد مصدوم هم با آمبولانس به بیمارستان انتقال داده می شود.

در نظر داشته باشید که کلیه هزینه های فرد مصدوم رایگان است. اگر هزینه خاصی رو طلب کردن امتناع کنید چون بعدا نمی توانید هزینه ی پرداخت شده پس بگیرید.

پرداخت دیه از بیت المال در چه مواردی امکان پذیر است

عواقب و مجازات فرار از صحنه ی تصادف

دریافت کروکی و اصالت بیمه نامه شخص ثالث

کروکی تصادف رو باید از همان ماموری که در تصادف حضور داشت، دریافت کنید. همچنین کلانتری نامه ای به بیمه نامه می فرستد تا اصالت بیمه شما مورد تایید قرار بگیرد. لذا تشریف می برید به بیمه نامه خودتون و نامه رو دریافت می کنید و به کلانتری آورده و آن را ضمیمه پرونده می کنید.


ارسال پرونده به دادسرا و شروع مراحل قضایی

بسته به شرایط، کلانتری مدارک شما را تکمیل می کند و به دادسرا می فرستد. شاکی تصادف جرحی پس از بیمارستان به پزشک قانونی مراجعه می کند و نامه ای دال بر میزان جراحت و دیه دریافت می نماید. پس از آن روز تشکیل جلسه دادگاه به طرفین ابلاغ می شود.


قوانین دیه تصادفات جرحی

در نظر داشته باشید که اگر در زمان تصادف شاکی وجود نداشته باشد و توافق صورت بگیرد و یا اینکه خسارت زیر ۳ میلیون تومان باشد نیاز به کروکی پلیس نیست. بیمه خسارت شما را قبول می کند. اما در تصادف جرحی موضوع فرق می کند.

” ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث:

در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق تأمین خسارت های بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل پنجاه درصد (۵۰٪) از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت نموده و باقیمانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.”

 

مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده های غرامت بدنی بیمه شخص ثالث

  1.  اصل و تصویر بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر حادثه
  2.  تصویر برابر اصل شده گزارشات مقامات انتظامی اعم از اولیه و نهایی
  3.  اصل و تصویر گواهینامه مقصر حادثه
  4.  تصویر برابر اصل شده اوراق بازجویی جهت قبولی تقصیر طرفین حادثه
  5.  اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
  6.  رای بدوی و تجدید نظر دادگاه (در صورت اعتراض هر یک از طرفین)
  7.  تصویر برابر اصل شده گزارش پزشکی قانونی جهت مصدومین
  8.  اصل و تصویر کارت ملی راننده مقصر حادثه
  9.  تصویر برابر اصل شده گزارش کاردان فنی تصادفات یا کارشناسان رسمی دادگستری
دیه تصادفات

صندوق تامین خسارت بدنی چیست؟

در بسیاری از پرونده های تصادفات جرحی به این مسئله برخورد کرده ایم که فرد حادثه دیده نمی تواند از راه های معمول، دیه خود را دریافت کند  مانند شرایط زیر:

  • تمام شدن و یا فقدان بیمه نامه راننده خاطی
  • بیمه نبودن خودرو
  • متواری و یا شناخته نشدن راننده خطاکار

در موارد این چنینی قانون حمایتی از فرد خسارت دیده صندوق تامین خسارت بدنی را در نظر گرفته است.

به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت موارد ذکر شده، یا به طورکلی خسارت‌ های بدنی خارج از شرایط بیمه‌نامه باشد (به استثنای موارد مصرح در ماده ۷) توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد.


قوانین دیه تصادفات منجر به فوت

تصادفات منجر به فوت عموما دارای دو جنبه عمومی و خصوصی می‌باشند که مجازات حبس یا جزای نقدی به جنبه عمومی آن بر می‌گردد و پرداخت دیه مجازات خصوصی است که در صورت مطالبه اولیای دم قابل اجرا و پرداخت است.


ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی

این ماده قانونی عنوان می دارد که هرگاه راننده ای به دلیل بی احتیاطی، بی مبالاتی، و یا عدم رعایت انتظامات دولتی و یا نداشتن مهارت لازم در رانندگی مرتکب قتل غیرعمد گردد به شش ماه الی سه سال حبس و پرداخت دیه به اولیای دم (در صورت مطالبه ) محکوم می گردد.

در صورتی که رانندگی در حال مستی، علم به وجود نقص فنی، تصادف در محل عبور عابر پیاده و سرعت غیرمجاز باشد، مجازات تشدید می گردد.

قتل ناشی از تصادفات رانندگی، در صورتی که عمدی در کار نباشد، قتل غیر عمدی محسوب می شود و از جنبه خصوصی مجازات محکوم پرداخت دیه است.

اینستاگرام دادیاران

در صورتی که مصدوم پس از صدمات فوت گردد چه می شود؟

در مواردی که مصدوم دچار صدمات متعدد می گردد و پس از آن فوت می نماید براساس بند ب ماده ۵۳۹ قانون مجازات جدید، در صورت تعدد صدمات چنانچه مرگ یا قطع عضو یا آسیب بیشتر، در اثر سرایت تمام صدمات باشد، تنها دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر ثابت می‌شود و اگر مرگ یا قطع عضو یا آسیب بزرگتر در اثر سرایت برخی از صدمات باشد، دیه صدمات مسری در دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر تداخل می‌کند و دیه صدمات غیرمسری، جداگانه محاسبه و مورد حکم واقع می‌شود.


مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده های غرامت بدنی بیمه شخص ثالث (فوت)

  1. اصل و تصویر بیمه نامه مقصر حادثه
  2. اصل و تصویر گواهینامه رانندگی مقصر حادثه
  3. اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
  4. اصل و تصویر کارت ملی راننده مقصر
  5. تصویر برابر اصل شده گزارشات مقامات انتظامی اعم از اولیه و نهایی
  6. تصویر برابر اصل شده گزارش کاردان فنی تصادفات یا کارشناسان رسمی دادگسترای
  7. تصویر برابر اصل شده اوراق بازجویی (قبولی تقصیر طرفین حادثه)
  8. رای بدوی و تجدید نظر دادگاه (در صورت اعتراض هر یک از طرفین)
  9. تصویر برابر اصل شده مدارک فوت شامل (جهت متوفین)
    ۱-۹ معاینه جسد
    ۲-۹ جواز دفن و خلاصه رونوشت وفات
    ۳-۹ انحصار وراثت نامحدود
    ۴-۹ قیم نامه (در صورت وجود صغیر در ورثه)
    ۵-۹ تصویر تمام صفحات شناسنامه باطل شده متوفی
    ۶-۹ تصویر شناسنامه اولیاء دم (بازماندگان)

شرکت‌های بیمه بر اساس بیمه نامه ای که هر فرد دارد مسئول پرداخت دیه تصادفات می باشند ولی این خسارات باید در حکم دادگاه قید شود. زیرا در غیر این صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت نمی داند و از این جهت مشکلاتی برای طرفین ایجاد می گردد.

شرکت بیمه با توجه به مسئولیتی که متقبل گردیده موظف به پرداخت دیه تصادفات شخص ثالث می باشد. هزینه های مازاد بر دیه شامل مثل بیمارستان و دارو و … را در بیشتر موارد می توان از بیمه مطالبه کرد.

نکته قابل توجه دیگر آن است که بر اساس قوانین ایران خسارات معنوی قابل مطالبه نیستند و در نتیجه از باب صدمات روحی ای که ممکن است مصدوم و یا خانواده‌اش متحمل شده باشند نمی‌توان درخواست خسارت کرد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

کلام اخر

دیه تصادفات جرحی و منجر به فوت جزوی از مطلب دیه چیست ، انواع دیه می باشد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.