شرایط طلاق مجنون به چه صورت است؟

۷ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
طلاق شخص مجنون
به این مطلب امتیاز دهید

شرایط طلاق مجنون به چه صورت است؟


هنگامی که به فردی می گوییم مجنون، منظورمان کسی است که قوه ی تفکر و تعقل او دچار مشکل و اختلال است و نمی تواند به درستی فکر کند و تصمیم بگیرد. مجنون ها بر اساس مدت زمان جنونشان به دو دسته مجنون ادواری و مجنون دائمی تقسیم می شوند. مجنون ادواری زمان هایی را در حالت سلامت عقلی به سر می برد و زمان هایی را در حالت جنون است و وضعیت او بین جنون و سلامت عقلی متغیر است. مجنون دائمی نیز کسی است که بطور دائمی قوه تفکر و تعقلش را از دست داده است و این حالت او دائمی است. در قانون مدنی مجانین جزو دسته ی محجورین قرار دارند که در خصوص آن ها شرایط ویژه ای اعمال می شود زیرا این افراد توانایی اداره ی امور خود را ندارند. ما در مطلبی دیگر بیان کردیم هرکدام از این دو دسته افراد مجنون نیز در شرایطی می توانند اقدام به ازدواج نمایند. حال در این مطلب می خواهیم به بحث طلاق شخص مجنون بپردازیم.

آیا خود مجنون می تواند همسرش را طلاق بدهد؟


هنگامی که زن و شوهری تصمیم به خاتمه دادن زندگی مشترکشان می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق گرفتن بطور کلی یک عمل تشریفاتی است که باید حکم آن توسط دادگاه صادر شود و حق طلاق دادن نیز در حالت طبیعی با مرد است . بطور کلی مسائلی از قبیل ازدواج و طلاق اموری است که هر فردی خودش باید در مورد آن ها تصمیم بگیرد، اما در خصوص طلاق افراد مجنون این مسائل متفاوت خواهد بود.

اما در اینجا باید به پاسخ چند سوال بپردازیم که آیا شخصی که مجنون است صلاحیت این را دارد که خودش همسرش را طلاق دهد؟ اگر خودش صلاحیت این کار را  ندارد چه کسانی می توانند همسر او را طلاق دهند؟ برای این طلاق چه شرایطی لازم است؟

در اینجا ما باید بین طلاق دو دسته از مجانین مجدداً تفکیک قایل شویم، زیرا در هر کدام اوضاع متفاوت است.

شرایط ازدواج شخص مجنون چیست؟

محجور کیست؟

طلاق بائن چیست؟

طلاق رجعی چیست؟

منع اشتغال زوجه

 

طلاق مجنون ادواری به چه صورت است؟


مجنون ادواری کسیست که یک زمان هایی در حالت جنون است و یک زمان هایی سلامت عقلی دارد و وضعیت او متغیر است. در واقع ادواری به معنای دوره ای است یعنی شخص دوره ای در سلامتی و دوره ای در جنون به سر می برد. در زمان هایی که او در سلامت عقلی است قدرت تفکر و تعقل دارد در نتیجه خودش می تواند در خصوص کارها و امور حقوقی اش، تصمیم گیری کند؛ در نتیجه او خود می تواند در خصوص ازدواج یا طلاق همسرش در حالت سلامت عقلی بطور مستقل تصمیم بگیرد. به همین دلیل هیچکس حق دخالت در امور او را ندارد و نیازی به تصمیم گیری دیگران نیست. چون در حالت سلامتی او یک انسان کامل محسوب می شود.

 

طلاق مجنون دائمی چه شرایطی دارد؟


در مورد افرادی که مجنون دائمی هستند یعنی بطور دائمی قوه تفکر و تعقل آن ها دچار مشکل شده یا از دست داده اند، این افراد در انجام امور حقوقی خود اعم از امور مالی و غیر مالی، ناتوان اند و منع شده اند. چنین شخصی اگر مرتکب عمل حقوقی ای نیز بشود از آن جا که سلامت عقلی ندارد و یکی از شروط انجام عمل حقوقی و شرایط صحت معاملات را ندارد، تمام اعمال او باطل هستند.

تصمیم گیری در خصوص ادامه ی زندگی مشترک یا طلاق این افراد بر عهده متولیان آن هاست برخلاف افراد عادی که خودشان درباره ی ازدواج یا طلاقشان تصمیم می گیرند.

در این جا متولی شخص وقتی شرایط را بررسی می کند و متوجه می شود که ادامه دادن زندگی مشترک برای آن ها امکان پذیر نیست و همسرش در سختی است، می تواند پس از مشورت با نظر روانپزشک شخص مجنون، اقدام به طلاق همسر شخص مجنون بکند.

ماده ۱۱۳۷ قانون مدنی:

« ولی مجنون دائمی میتواند در صورت مصلحت مولی‌‌علیه، زن او را طلاق دهد.»

بنا بر ماده ی فوق ولی یا سرپرست شخصی که مجنون دائمی است که می تواند ولی قهری باشد یا ولی خود او باشد یا وصی یا قیم باشد، می تواند اقدام به طلاق دادن زن او نماید در صورتی که این اقدام به مصلحت مولی علیه (شخص مجنون) باشد. در اینجا تشخیص مصلحت مجنون بر عهده روانپزشک و دادگاه است.

مشاوره حقوقی دادیاران

ماده ۸۸ قانون امور حسبی:

« در صورتی که پزشک ازدواج مجنون را لازم بداند قیم با اجازه دادستان می‌تواند برای مجنون ازدواج نماید و هر گاه طلاق زوجه مجنون لازم باشد به پیشنهاد دادستان و تصویب دادگاه قیم طلاق می‌دهد.»

با نظر به ماده ۸۸ قانون امور حسبی، در صورتی که طلاق دادن همسر او نیاز باشد، باید ابتدا قیم یا سر پرست او به دادستان اطلاع دهد تا او بررسی نماید و در نهایت اگر دادگاه تایید نمود، قیم شخص مجنون اقدام به طلاق همسرش نماید.

 

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

 

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.