شرایط عدم تعلق مهریه به زن

۱۴ اسفند, ۱۴۰۰ 1 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
شرایط-عدم-تعلق-مهریه-به-زن
۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

آیا ممکن است هیچ مهریه ای به خانم تعلق نگیرد؟

در چه شرایط و مواردی خانم استحقاق دریافت مهریه را ندارد؟

همانطور که می دانید مهریه یکی از حق و حقوقات خانم است که بلافاصله پس از انعقاد نکاح دائم یا نکاح موقت برای او بوجود می آید و بر ذمه ی مرد قرار می گیرد. بنابراین اصل بر تعلق تمام و کمال مهریه بر خانم است.

در ادامه ی مطلب می خواهیم به مواردی بپردازیم که مهریه به خانم تعلق نمی گیرد.

در چه مواردی مهریه به خانم تعلق نمی گیرد؟


گاهی اوقات شرایطی ایجاد می شود که خانم نمی تواند همه یا بخشی از مهریه ی خود ار دریافت نماید. این موارد با توجه به اصل فوق که در مورد تعلق مهریه به خانم بیان کردیم، استثنائی و محدود است که موجب عدم تعلق مهر به زن می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.


۱) باطل بودن نکاح و عدم وقوع رابطه ی زناشوئی:

مطابق ماده ۱۰۹۸ قانون مدنی، در صورتی که عقد ازدواج دائم یا موقت، باطل باشد و بین زوجین رابطه ی زناشویی برقرار نشده باشد، خانم حقی بر دریافت مهریه ندارد. در صورتی که علم به بطلان عقد ازدواج وجود نداشته و بین ان ها رابطه ی زناشویی برقرار شود، خانم مستحق مهرالمثل خواهد بود.

ماده ۱۰۹۸۲قانون مدنی:
در صورتی که عقد نکاح اعم از دائم یا منقطع باطل بوده و نزدیکی واقع نشده زن حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته شوهر می‌ تواند آن را ‌استرداد نماید.”

۲) فسخ نکاح به هردلیلی بدون برقراری رابطه زناشوئی:


اگر به دلیلی قبل از برقراری رابطه ی زناشویی، رابطه ی زوجیت میان زوجین فسخ شود، مهریه ای به خانم تعلق نمی گیرد.

ماده ۱۱۰۱۲قانون مدنی:
هر گاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ عنن باشد که در این صورت با‌ وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر است.”

۳) فوت یکی از زوجین و عدم تعیین مهریه:


در صورتی که هر یک اززوجین اعم از آقا یا خانم در ازدواج دائم فوت نمایند و تا پیش از زمان فوت شخص، میزان مهریه تعیین نشده باشد، دیگر مهریه به خانم تعلق نمی گیرد و این از موارد عدم تعلق مهر به زن است.

ماده ۱۰۸۸ قانون مدنی:
در مورد ماده قبل اگر یکی از زوجین قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد زن مستحق هیچگونه مهری نیست.”
مشاوره حقوقی دادیاران

در چه مواردی خانم مستحق نصف مهریه خواهد بود؟


برخی از شرایط وجود دارد که خانم استحقاق دریافت نصف مهریه ی خود را دارد.

الف) طلاق پیش از برقراری رابطه زناشوئی:


مطابق با ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی اگر مردی بخواهد همسر خود را قبل از برقراری رابطه ی جنسی طلاق دهد باید نصف مهریه ی او را بپردازد.

ماده ۱۰۹۲قانون مدنی:
هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.”

ب) فسخ نکاح به دلیل عنن:


عنن یکی از عیوب مرد است که به معنای ناتوانی او از برقراری رابطه ی جنسی است. این بیماری مرد یکی از مواردی است که حق فسخ نکاح را به خانم می دهد. در صورتی که ازدواج به دلیل عنن مرد فسخ شود، خانم مستحق نصف مهریه ی خود خواهد بود.

آیا رابطه ی نامشروع زن شوهردار، مانع از دریافت مهریه می شود؟


خیر، اگر خانم شوهرداری مرتکب جرم رابطه ی نامشروع شود، با اینکه این عمل او خلاف قانون و شرع است و مجازات خودش را دارد اما این عمل، موجب سلب حق دریافت مهریه توسط او نمی شود.

آیا در صورت طلاق دادن دختر باکره، مهریه به او تعلق می گیرد؟

بله، باید به دختر باکره نصف مهریه پرداخت گردد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.