انواع شروط ضمن عقد نکاح؛ نحوه ی تنظیم شروط

۲۲ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع شروط ضمن عقد نکاح
۵/۵ - (۱ امتیاز)

عقد ازدواج در سراسر دنیا دارای رسم و رسومات مخصوص به خود است. موضوعات مختلفی مانند مسائل فرهنگی و مذهبی در این عقد دخیل هستند و یکی از مباحث مهم در این حوزه، مسائل حقوقی است که تحت عنوان شروط ضمن عقد مطرح شده است. اهمییت شروط ضمن عقد در عقد ازدواج به آن دلیل است که ازدواج نیز مانند عقود دیگر می بایست با رعایت قانون و حقوق طرفین منعقد گردد و با مطرح کردن آن نباید این طور پنداشته شود که علاقه ایی در میان نیست.چرا که ازدواج علاوه بر توافقی عاطفی، یک پیمان حقوقی نیز می باشد و در صورت بروز مشکل، نبود یک توافق قبلی می تواند به مشکلات اضافه کند. در واقع شروط ضمن عقد برای آغاز زندگی مشترک با رعایت حقوق طرفین به صورت برابر است. در ادامه به بررسی انواع شروط ضمن عقد نکاح و شرایط تنظیم آنها می پردازیم.

انواع شروط ضمن عقد

۱.شرط تحصیل: یکی از حقوق بدیهی هر شخص است که در صورت تمایل، تحصیل نماید و با ثبت این حق به طور قانونی زوجه حق دارد تا هر مقطع و هر کجا که بخواهد تحصیل نماید.

۲.شرط اشتغال: بر اساس قانون مدنی زن می تواند شاغل باشد مشروط به آن که خلاف شان و حیثیت مرد یا زن محسوب نشود. قید شرط اشتغال می تواند راه را بر تفسیر های متعدد و متفاوت از این ماده ی قانونی ببندد.

۳.شرط حق خروج از کشور: زوجه برای خروج از کشور نیاز به اجازه ی همسر دارد به همین دلیلآیاشروط ضمن عقد را می توان بهتر است این شرط نیز در سند ازدواج قید گردد.

۴.شرط وکالت در طلاق: در قانون اختیار طلاق با زوج می باشد. با داشتن وکالت در طلاق زن می تواند هر زمان که بخواهد شخصا از دادگاه تقاضای طلاق خلع و مبارات و یا بائن نماید. این حق به صورت بلاعزل تنظیم می شود و قابل عزل نیست. نکته ایی که مهم است و عموم مردم در مورد آن اشتباه فکر میکنند آن است که اعطای این حق به زن به معنی سلب حق طلاق از مرد نیست بلکه صرفا طرفین به صورت برابر این حق را دارا می شوند. در غیر این صورت توجه داشته باشید که صرفا از طریق اثبات عسر و حرج مرد می تواند طلاق بگیرد و این موضوع به راحتی امکان پذیر نیست.عسر و حرج یعنی تحمل زندگی مثلا زناشویی برای زن غیر قابل تحمل باشد. ناتونی مرد برای اداره ی زندگی، اعتیاد به مواد مخدر، محکومیت قطعی مرد و سخت شدن ادامه ی زندگی برای زن و ابتلا به بیماری لاعلاج از مواردی است که زن می تواند مستند به آن از دادگاه درخواست طلاق نماید. بعد از اثبات عسر و حرج، حکم طلاق صادر می شود و نیازی به رضایت مرد نیست.

۵.شرط تنصیف: به معنای تقسیم اموال زندگی مشترک بعد از طلاق است. می توان مشخص کرد که این شرط چه اموالی را شامل شود. همچنین می توان به صورت دو طرفه درمورد این شرط توافق کرد یعنی هر کدام از طرفین نصف اموال طرف مقابل را در هنگام طلاق تملک نماید. توجه داشته باشید که این شرط صرفا شامل اموال موجود در زمان طلاق می شود و اگر طرفین اموال را منتقل نمایند به راحتی نمی توان در مورد اموال منتقل شده اقدام نمود.

۶.شرط تعیین مسکن: بر اساس قانون مدنی زن باید در منزل تعیینی توسط زوج زندگی نماید و در غیر این صورت عدم تمیکن محسوب می شود. بر اساس ماده ی ۱۱۱۴ و ۱۱۱۹ قانون مدنی حق تعیین مسکن قابل واگذاری به زوجه است.

۷.شرط حضانت فرزند: این شرط به معنی تعیین حقوق و مسئولیت های هر یک از طرفین به طور مساوی است و در مورد اینکه حضانت فرزندان بر عهده ی کدامیک از والدین باشد توافق می شود. بعد از طلاق توافق انجام شده مبنای تصمیم گیری است.

نکات مهم برای تنظیم شروط ضمن عقد

تنظیم شروط ضمن عقد نکاح صرفا در سند ازدواج کفایت نمی کند و حتما باید در دفتر اسناد رسمی به صورت سند محضری به ثبت برسد. استناد به شروط ضمن عقد بر اساس سند ازدواج معمولا از سمت دادگاه ها مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

هم چنین توجه داشته باشید که دفتر اسناد رسمی با دفتر ازدواج متفاوت است و این شروط صرفا با ثبت در دفتر اسناد رسمی اعتبار دارد.

همان طور که از اسم این شروط پیداست باید همزمان و یا بعد از انعقاد عقد ثبت شوند پس حتی اگر چند سال از عقد ازدواج گذشته باشد می توان این شروط را به ثبت رساند. اگر فکر میکنید ممکن است بعد از عقد، زوج نسبت به تنظیم شروط ضمن عقد اقدام ننماید میتوان مبلغی را به عنوان مهریه تعیین نموده و شرط نمایید بعد از انعقاد شروط در دفترخانه مهریه را بذل می نمایید.

در نهایت توجه داشته باشید که شروط ضمن عقد حتما باید توسط وکیل تنظیم شود چرا که هر کلمه و عبارت میتواند مسئولیت ها و حقوق متفاوتی را برای طرفین به دنبال داشته باشد. برای تنظیم این شروط میتوانید با وکلا و مشاوران مجموعه ی حقوقی دادیاران در ارتباط باشید.

ایا ثبت شروط ضمن عقد در قباله ی ازدواج کفایت می کند؟

خیر برای اعتبار داشتن این شروط باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شوند.

آیا می توان این شروط را قبل از عقد ثبت نمود؟

خیر صرفا به صورت همزمان و یا بعد از انعقاد عقد امکان پذیر است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.