مستثنیات دین چیست

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 2 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مستثنیات دین
۵/۵ - (۱ امتیاز)

هنگامی که شخصی ناتوان از پرداخت بدهی های خود در مقابل طلبکارانش باشد، بعد از گذشت یکسری شرایط خاص که در ادامه بیان میکنیم، طلبکاران او می توانند اموال او را توقیف کنند. البته آنها معاف از توقیف بخشی از اموال بدهکار هستند، تحت عنوان مستثنیات دین که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

زمانیکه دادگاه حکم به پرداخت بدهی ها صادر میکند، بدهکار باید ظرف مدت ۱۰ روز اقدام به پرداخت طلب خود به طلبکاران بنماید. چنانچه از انجام این کار در مدت مذکور سر باز زند، طلبکاران می توانند نسبت به توقیف اموال بدهکار از طریق قانونی اقدام نمایند. در اینجا بحثی وجود دارد تحت عنوان مستثنیات دین که شامل بخشی از اموال بدهکار می شود که طلبکاران نمی توانند آنها را توقیف نمایند.

مستثنیات دین چیست؟

همانطور که در بالا بیان شد مقنن به جهت حمایت از شخص مدیون، توقیف موارد خاصی از اموال او را استثنا کرده است.  ماده ۵۲۳ و ۵۲۴ آیین دادرسی مدنی به این موضوع اختصاص یافته است. مستثنیات دین شامل اموال منقول و غیر منقولی است که شخص بدهکار برای ادامه ی زندگی و تامین احتیاجات اولیه ی زندگی خویش و خانواده اش به وجود آنها نیازمند است. در واقع این حمایتی است که  قانون گذار نسبت به حقوق اولیه شخص بدهکار انجام داده است. این اموال در لیست توقیفی طلبکاران ذکر نخواهند شد.

موارد استثناء:

با اینکه در ماده ۵۲۴ آیین دادرسی مدنی، این موارد آمده است اما ماده ۲۴ نحوه اجرای محکومیت های مالی که بعد از آن آمده است تقریبا ماده ۵۲۴ را نسخ کرده است. به همین دلیل ما ماده ۲۴ نحوه اجرای محکومیت های مالی را در مورد مستثنیات دین بررسی میکنیم.

الف-)منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد.

(منزل باید در محله ای متناسب شأن و متراژ آن به قدر کفایت باشد.)

ب- )اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.

(اگر لوازم منزل بسیار گران قیمت و لوکس باشد باید فروخته شود و وسایل قیمت مناسب تری خریداری شود.)

ت- )کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها.

ث- )وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاصی که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.

ح- )تلفن مورد نیاز مدیون.

(اگر این خط تلفن جزو خط های رند و گران قیمت باشد، باید فروخته شود و خط قیمت مناسب تری خریداری شود.)

ج- )مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

متوفی:

چنانچه اموالی از مدیون جزو مستثنیات دین باشد، و در این بین مدیون فوت نماید، آن اموال از دسته استثناء خارج می شوند. در اینجا آن اموال بصورت ماترک مدیون هستند. پس بدین ترتیت در اینجا باید ابتدا دیون شخص متوفی از ماترک او پرداخت شود.

مرجع صالح دادخواست مستثنیات دین

مرجع صالح برای اینکه تشخیص دهد که آیا مال معرفی‌شده متناسب با شأن شخص است یا خیر، دادگاه صادرکننده حکم می باشد. در مورد اینکه کدام مال جزو مستثنیات دین است، دادگاهی است که حکم را اجرا می نماید.

اگر مالی که جزو مستثنیات دین است، تبادل شود و به جای ان مال دیگری دریافت شود، ایا مال جدید قابل توقیف است؟

اگر مستثنیات دین فروخته شود به قصد آن که از پول آن استفاده ی دیگری شود در اینجا قابل توقیف است. اما اگر فروخته شود که جایگزین همان مال خریده شود، اشکالی ندارد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

مجازات سوء استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی

چک یکی از اسناد مهم تجاری است که مانند اسکناس و وجه رایج در مبادلات استفاده می شود. موضوعات کیفری و جرائم متفاوتی میتواند با...

شکایت از فروشنده ی کالای معیوب یا تقلبی

فروش کالای معیوب یا متقلبانه توسط فروشنده، برای خریدار حق فسخ یا ارش ایجاد می نماید. در این مقاله به بررسی شرایط و نحوه ی مطالبه...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.

  1. سلام . من در سوئیس زندگی میکنم و خونه در تهران دارم منطقه ۲. همسرم اخیرا خونه رو توقیف کرده .چیز دیگه ای به نام من نیست در ایران ولی در سوئیس دارایی زیادی دارم. ایا میتونم ملک تهرانم رو رفع توقیف اموال بگیرم ؟